☝️ JARNÍ VÝPRODEJ PRODUKTŮzobrazit nabídku | Sleva 10 % na unikátní polštáře Kanuda | 30 dnů na vrácení každého produktu

Bc. Jan Vančura

Fyzioterapeut, Ájurvéda Fyzioterapie

Židle Adaptic mohu vřele doporučit jako prevenci proti přetížení páteře při sezení. V kombinaci s aktivním nastavením a možností cvičení na židli představují skvělý prostředek pro přechod z pasivního pohybového vzoru, který převažuje v dnešním životě, směrem k aktivnímu pohybovému vzoru, který nám byl vlastní po posledních pár milionech let evoluce, kdy jsme většinu času chodili.

Již několik měsíců průběžně střídám tři typy židlí Adaptic EVORA, XTREME a COMFORT ve své praxi, kdy na židli sám sedím, ale stejně tak i pacienti, kteří přijdou na terapii a při vstupním vyšetření na ní sedí. Díky tomu mám možnost vyzkoušet účinek nejenom na vlastním těle, ale i reakce druhých lidí při sezení.

Vliv chůze a pohybu na zdraví páteře a meziobratlových plotének: Evoluce a adaptace lidského těla

Než uvedu své zkušenosti a poznatky ze sezení na zdravotní židli Adaptic, dovolte mi malé zamyšlení a exkurzi do minulosti.

Do dávné, dávné minulosti, před zhruba 4 miliony let, kdy noha našeho předka ještě zdaleka nebyla adaptována na chůzi, ale spíše připomínala ruku. Většinu času jsme trávili na stromech a občas se přesunuli po zemi díky řídnoucí stromové vegetaci. Už jsme nemohli přeskakovat ze stromu na strom, a tak přišel postupný proces adaptace na bipedální chůzi. Během těchto dlouhých milionů let došlo k adaptaci mnoha tělesných struktur na vzpřímenou chůzi, včetně páteře. Naši předci dokázali být vzpřímení ještě před tím, než začali chodit po dvou nohách po zemi, ale bylo to díky úchopu horních končetin na větvi.

Postupné přizpůsobování se chůzi po dvou nohách vyžadovalo změny v kloubech, především v páteři, která většinu evoluce byla spíše ve vodorovné poloze. Najednou se musela přizpůsobit velkému množství adaptivních změn. Původní meziobratlové ploténky při vodorovném postavení nebyly samonosné, ale spíše umožňovaly pohyb páteře ze strany na stranu (ryby, plazi). Postupem času se pohyb i zatížení plotének změnilo v 3D prostoru. Až se najednou předek člověka rozhodl postavit a vzpřímit se. Jedná se o velmi náročný moment pro tělo, protože na dvou nohách jsme mnohem více labilní a ploténky náhle musí nést váhu těla.

Naše meziobratlové ploténky jsou jako houby, které absorbují tekutiny z okolí. Ráno, když se probudíte, zjistíte, že vaše délka je vyšší než večer před spaním. Je to proto, že přes noc se ploténka bez zatížení může opět zvlhčit.

Příroda si poradila i s tím, že napřímená páteř a meziobratlové ploténky musí nést mnohem větší zátěž. K tomu přispěla právě chůze. Během chůze dochází na celé páteři ke 3D masáži všech plotének. Právě tento trojrozměrný pohyb umožňuje ploténkám udržovat pružnost, pevnost a zachovávat si hydrataci. Jinými slovy, naše tělo není určeno k dlouhému sezení. Proto se vyvaruji použití výrazu "zdravé sezení".

Co se děje během jednostranného vynuceného (ne)pohybu, jako je sezení? Bohužel, pokud tato pozice trvá několik hodin a zatížení plotének je jednostranné a bez pohybu, dochází k několika negativním účinkům. V průběhu času je například jedna strana kruhového disku více utlačována než druhá. Pokud se toto opakuje po několik dní, týdnů, nebo dokonce let...…

Tento nedostatek pohybu přináší rychlejší degenerativní změny nejen v meziobratlových discích, páteřních kloubech, svalech a fasciích, ale také zrychluje úbytek mozku (mozek je orgán chůze).

Zdravotní židle Adaptic: Pohyblivý sedák a výhody trojrozměrného pohybu při sezení pro zdravou páteř

Židle Adaptic nejsou samospásné, a i u nich je třeba dělat pauzy při sezení. Jejich jedinečnost spočívá v pohyblivém sedáku, který se pohybuje ve všech směrech. Pokud se posadíte správně a nastavíte své těžiště na střed sedáku, sezení není tak náročné. Toto vyžaduje určitý grif a zkušenost, ale většina lidí se během týdne adaptuje. Klíčovým faktorem je také správné nastavení hlavy vzhledem k páteři, čímž vnímáte jiné zapojení svalů.

pohyb-na-zidle-adaptic.gif

Díky tomu, že sedíte na nestabilní ploše, musí vaše tělo neustále vyrovnávat malé pohyby. Tento trojrozměrný pohyb lehce imituje chůzi a brání rychlé únavě svalů kolem páteře. V případě statického sezení jsou posturální svaly neustále aktivní a stažené, což způsobuje horší prokrvení, nedostatečné okysličení a hromadění metabolitů, což vede ke kyselému prostředí svalů. Naopak mírný oscilační pohyb umožňuje svalům momentální uvolnění a znovuzapojení. Tento pohyb je také výhodný pro meziobratlové ploténky, protože rovnoměrně rozkládá zátěž a minimalizuje jednostranné přetížení.

Židle Adaptic mohu vřele doporučit jako prevenci proti přetížení páteře při sezení. V kombinaci s aktivním nastavením a možností cvičení na židli představují skvělý prostředek pro přechod z pasivního pohybového vzoru, který převažuje v dnešním životě, směrem k aktivnímu pohybovému vzoru, který nám byl vlastní po posledních pár milionech let evoluce, kdy jsme většinu času chodili.

Přínos židlí Adaptic při problémech s páteří: Zkušenosti s pacienty a správný výběr židle

Ze zkušeností s pacienty, pokud někdo trpí akutním výhřezem ploténky nebo ústřelem páteře, tak v této fázi bych židli nedoporučoval jako řešení. Po zastabilizování a odeznění akutní fáze, může naopak pomoci jak se nevrátit do starých kolejí. Ocení především lidé s chronickými bolestmi zad. Ovšem je potřeba si vybrat ten správný typ židle.

Měl jsem možnost vyzkoušet tři typy židlí:

Já preferuji s opěrkou hlavy, protože při delším sezení zvláště u počítače, kdy je náš zrak dlouhodobě fokusovaný v jednom ohnisku, dochází k únavě očí a my máme tendenci se pomalu přibližovat hlavou k monitoru či dokumentům. Naše hlava jde do předsunu a posouváme tím těžiště těla a díky velké páce buďto přetěžujeme bederní oblast nebo dochází ke kompresi krku. Pokud se naučíte vědomě využívat opěrku hlavy, bude vaše hlava posazená na páteři a páteř lépe zacentrovaná. Je to i určitá výzva pro Adaptic jak pracovat na vývoji nových modelů s nastavitelnou opěrkou předozadně nejen s posuvem nahoru dolů.

spatne-a-spravne-sezeni-evora.jpg
  1. U modelu COMFORT mi velmi vyhovovala právě opěrka hlavy. Spíše bych ji nazval opěrkou krku, protože umožňuje zachovávat přirozenou lordózu krku. Právě to, že jsem si mohl opřít krk, jsem vnímal dobře pro vedení celé páteře.
  2. Model XTREME má jinak řešenou oporu beder. A proto si ho pochvalovala většina lidí, pro jeho příjemné „obejmutí“ v bederní oblasti.
  3. Model EVORA či EASY bude zřejmě vyhovovat lehčím typům.

Na závěr bych doporučil, pokud máte možnost si židli vyzkoušet, než ji koupíte, udělejte to.

V dnešní době trávíme velkou část našeho života právě sezením. A vybrat si správného „parťáka“ na práci může výrazně pomoci jestli se budete schopni soustředit na svůj výkon a ne na bolest. A pokud to půjde, tak se sezení vyhýbejte. Nebo alespoň střídejte s občasným stáním (díky polohovacím stolům to lze snadno).