Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Stránka 404

Chybová stránka 404 se návštěvníkovi zobrazí, pokud si do prohlížeče zadá adresu, která na serveru neexistuje. Aby se tak stalo, musí ji nejdříve vývojář webu vytvořit a nastavit. Jinak se návštěvníkům bude zobrazovat obecné chybové hlášení.

Jak stránka 404 funguje

Kdy se stránka zobrazí

Když návštěvník:

  • vytvoří překlep při ručním zadávání adresy stránky
  • přijde na náš web přes zpětný odkaz, který už nefunguje (doména v něm však samozřejmě musí být správně)
  • nebo na nefunkční odkaz klikne přímo na vašem webu (třeba když obsah smažete nebo ho přesunete na jinou adresu a váš redakční systém nevytváří automaticky přesměrování)

Jak to probíhá

  • návštěvník v adresním řádku vidí chybnou adresu
  • místo obsahu se mu však zobrazí vývojářem vytvořená chybová stránka
  • server odešle společně se HTML obsahem stránky hlavičku s kódem 404, která crawlerům vyhledávačů říká, že požadovaný obsah se na serveru nenachází

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

K čemu je chybová stránka 404 užitečná

Především umožňuje zachytit návštěvníky, kteří by jinak z webu odešli. Umožňuje nám oznámit návštěvníkovi problém a vysvětlit mu možnosti jeho řešení. Stránka 404 tak významně zvyšuje použitelnost webu.

Zobrazení chybových stránek můžeme také měřit pomocí Google Analytics. Zde si také můžete nastavit posílání upozornění (Přizpůsobení → Vlastní upozornění). To vám umožní rychle chyby objevit a jsou-li na vašem webu, i opravit.

Co znamená ono číslo 404

Číslo 404 označuje chybu podle protokolu HTTP. Server, který komunikuje s prohlížečem, kromě samotného obsahu vyžádané stránky posílá v hlavičce i kód stavu, podle kterého prohlížeč pozná, jak požadavek dopadl.

A kód 404 znamená Page Not Found, tedy stránka nenalezena. Stejně tak může vrátit další kódy, třeba 200 OK či 403 Access forbidden (přístup nepovolen). Existuje také kód 410 Gone, který říká, že stránka zmizela definitivně (ale v praxi se používá jen málo).

Ukázka jednoduché chybové stránky 404
Ukázka chybové stránky 404 z webu Adaptic.biz. Design už na dnešní dobu je trochu zastaralý, ale jednoduchost stránky a srozumitelné texty by vás mohly inspirovat.

Jak by měla chybová stránka 404 vypadat

Existuje několik pravidel, které je vhodné při návrhu chybové stránky 404 dodržet:

  1. Užitečnost

    Stránka 404 by měla především stručně vysvětlit, co se stalo. Tady je důležité být co nejvíce konkrétní. Neříkejte jen „Obsah tu není“, ale poraďte, co má návštěvník nyní udělat (zkontrolovat překlepy, přejít jinam…). Pomáhá také zopakovat URL adresu stránky (takže je případný překlep hned vidět a uživatel ho nemusí lovit z adresního řádku).

    Zároveň má stránka obsahovat odkazy na klíčové části webu. To znamená:

  2. Srozumitelnost

    Důležitý je celkový přátelský tón chybové stránky. Neukazujte prstem, uživatel nesmí mít pocit, že za přehmat může on. Můžete začít omluvou. Také pomáhá podmiňovací způsob („je možné, že…“) Vyhněte se složitým formulacím a termínům srozumitelným jen „ajťákům“.

  3. Konzistentní styl

    Chybová stránka 404 by měla být ve stejném grafickém stylu, jako používáte jinde na webu. To znamená stejné barvy, stejné fonty, styl formuláře či tlačítka apod. V záhlaví zobrazte také firemní logo, pomůže uživatele ujistit, že je alespoň na správném webu.

  4. Jednoduchost

    Zároveň by však měla být stránka 404 velmi jednoduchá. Není vhodné používat stejnou šablonu, jako mají běžné obsahové stránky. Vynechání složité navigace umožní návštěvníkovi soustředit se na podstatu sdělení. A robotovi vyhledávače se stránka rychleji načte, takže zjistí, že daný obsah už zde není a může se soustředit na jiné stránky vašeho webu.

  5. Kontakt

    Zobrazte na stránce odkaz s e-mailem na technickou podporu, aby mohl návštěvník nahlásit případný problém.

Ukázka jednoduché chybové stránky 404
Ukázka jednoduché chybové stránky 404. Líbí se mi zvýrazněný formulář fulltextového vyhledávání.

Čemu se na stránce 404 vyhnout

Vtipnému pojetí

Z důvodů, kterým nerozumím, mají vývojáři a zadavatelé webů tendenci vytvářet chybové stránky tak, aby působily co nejvtipněji. Zřejmě je nepovažují za důležité, nebo mají pocit, že chybu zlehčí. Ale obvykle to přehánějí – legrace pak jde úkor srozumitelnosti a použitelnosti. A vtipy to bývají dost chabé Emotikon: smutek, špatné

Výkřiky typu „Jsi idiot, tady nic není“, memy, pohyblivé obrázky či dokonce interaktivní žertíky vašim návštěvníkům nepomohou. Zkuste se do nich vcítit – nemohou nalézt, co potřebují, jsou tedy frustrovaní. A vy ještě šaškujete, místo abyste jim pomohli.

Přesměrování

Pokud obsah na vašem webu existuje na jiné adrese, pak je samozřejmě v pořádku přesměrovat uživatele na pravé místo pomocí přesměrování 301 či 302. Jestliže však obsah neexistuje, nikam uživatele nepřesměrovávejte. Ani na mapu stránek, ani na úvodní stránku. Nechte ho, ať se na chybové stránce rozhodne sám, kam chce. Přesměrování na stránku, kde se daný obsah nenachází, také zmate roboty vyhledávačů (a to nechcete).

Méně znalí vývojáři také často naprogramují redakční systém tak, že po zjištění, že stránka na webu neexistuje, vytváří přesměrování na speciální stránku, která pak teprve vrací stavový kód 404 a na ní se teprve zobrazí příslušná informace o neexistenci obsahu. Uživateli se tedy v adresním řádku objeví URL adresa této speciální stránky, místo aby zde viděl adresu původní stránky, která byla zrušena. Takové řešení pak mate uživatele (nemohou například jednoduše v adresním řádku opravit překlep). A dělá potíže třeba při používání různých nástrojů pro odhalování chyb.

Správně by měl redakční systém zůstat na adrese zrušené stránky, jen zde místo původního obsahu zobrazit info o jejím zrušení a také místo původního stavového kódu 200 brátit kód 404. Obojí bez jakéhokoliv přesměrovávání.

Soft 404

Jako soft 404 se označuje situace, kdy se návštěvníkovi sice zobrazí informace, že obsah se na webu nenachází, ale prohlížeč zároveň pošle stavový kód 200 (tj. že obsah byl nalezen). To opět dělá potíže vyhledávačům, které takovou stránku mohou zaindexovat a pravidelně se na ni pak vracet, místo aby se věnovaly ostatním stránkám vašeho webu.

Spousta užitečných doporučení ke stránkám 404, které se zobrazují, když se návštěvník webu snaží zobrazit již neexistující obsah.

Vyhledávače a chyba 404

Vyhledávače obsah stránky, která vrací stavový kód 404, kompletně ignorují. Potvrdil to například John Mueller z Google. To znamená, že taková stránka pak dalším stránkám, na které odkazuje, nepředává žádný link juice.

Pokud se chybová stránka se stavovým kódem 404 zobrazuje jako odpověď při požadavku robota vyhledávače na nějakou stránku, která byla již dříve zaindexována, a trvá to tak dlouho, vyhledávač stránky z indexu vyhodí. Pokud daná URL místo chyby 404 zobrazuje stavový kód 410, odstranění stránky z indexu prý v Google proběhne mnohem rychleji.

Jak se chybová stránka nastavuje

Záleží na typu serveru a na tom, jestli web běží na redakčním sytému a jak ten je navržený. Pokud jde o jednoduchý web a běží na serveru Apache, stačí obvykle přidat jeden řádek do .htaccess. To je textový soubor umístěný obvykle v rootu webu (hlavním adresáři), který slouží ke konfiguraci Apache.

ErrorDocument 404 https://www.example.cz/404.htm

Do stejného adresáře pak vytvoříte stránku 404.htm, jejíž obsah se nyní bude zobrazovat, pokud server daný obsah nenajde.

Měření chybových stránek

Osvědčený způsob, jakým se zobrazení chybových stránek v systému Google Analytics měří, využívá neinterakčních událostí. Už je však překonaný. Mnohem lepší je využít vlastní dimenze, jak pěkně popisuje André Heller v článku na TyInternety.cz. Jednou z výhod tohoto postupu je, že si web tak rychle nevyčerpá měsíční limit hitů.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.