Long tail

Long tail (v angličtině dlouhý chvost“) je termín z oblasti search engine marketingu (SEM). Týká se klíčových slov, která jsou hodně konkrétní a tím i málo hledaná ve vyhledávačích. Ale kterých je tolik, že součet jejich hledání značně převyšuje hledání slov obecných.

Pozor, zastaralé informace
Prohlížíte si pojem ve slovníčku, který vytvořil náš ředitel Jan Štráfelda nejméně před deseti lety. Proto ho nedávno na svém webu opravil a důkladně rozepsal v textu Long tail – vše, co potřebujete vědět. Než to tu také přepracujeme, podívejte se raději tam.

Jak vypadá long tail

Řekněme, že máme tabulku klíčových slov pokrývajících nějaký obor. U každého slova víme, kolikrát je hledáno na Google. Seřadíme je podle počtu hledání a vyneseme do grafu. Nejvíce hledání mají obecná slova. V našem oboru by k obecným frázím patřilo třeba „webdesign“ nebo „tvorba webu“. Zkrátka fráze, které napadnou každého a z nichž každou hledají měsíčně tisíce lidí. Takových klíčových slov ale v každém oboru existuje jen málo.

Dále existuje rozsáhlá skupina dalších frází, z nichž každou hledá jen pár lidí měsíčně. Avšak takových frází už jsou tisíce. U nás by to byly třeba „optimalizace obchodní účinnost webu“ nebo „webdesign studio Praha 6“. A mnoho dalších. POkud si sečteme všechna jejich hledání, výsledek nám vyjde podstatně vyšší, než je součet  hledání obecných frází. A právě téhle rozsáhlé skupině se říká long tail.

Proč je long tail důležitý

Lidé obvykle přeceňují význam obecných frází. Pokud se na ně v SEOPPC zaměříme, bude obtížné ve výsledcích vyhledávání dosáhnout prvního místa. Bude to drahé a bude to trvat dlouho, pokud se to vůbec podaří.

Zaměříme-li se ale na long tail, půjde vše mnohem snáz. To je také jeden z důvodů popularity content marketingu – na long tail se optimalizuje budováním obsahu. Další oblíbenou strategií je využití obsahu generovaného uživateli (komentáře u článků, časté dotazy apod.). I ty long tail posilují, navíc často obsahují fráze, které by vás nenapadly, nebo byste je úmyslně nepoužili (protože jsou nepřesné či nespisovné).

Long tail je také důležitý z hlediska nákupního cyklu. Obecné fráze používají lidé, kteří teprve začínají něco hledat. Jak si postupně ujasňují, co vlastně potřebují, používají konkrétnější a víceslovné fráze. Optimalizace na long tail tedy znamená, že získaní návštěvníci s větší pravděpodobností nakoupí. To platí i pro PPC reklamu, long tailové výrazy mají proti obecným frázím mnohem větší návratnost investic (ROI).

Odkazy související s pojmem Long tail

Zaujal vás pojem Long tail?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Facebook: sledujte nás

Newsletter

více informací

Adaptic na Twitteru