Koncept 4P

4P jsou zkratkou z anglických slov product, price, placepromotion (produkt, cena, distribuce a propagace), v obecném marketingu se tak označují čtyři základní složky marketingového mixu. Pokud některá z těchto složek chybí, marketingový mix pravděpodobně nebude účinný.

Pozor, potenciálně zastaralé informace
Prohlížíte si pojem ve slovníčku, který vytvořil náš ředitel Jan Štráfelda nejméně před deseti lety. Vše tedy již nemusí být aktuální…

Co konkrétně označují 4P? Produktem je míněn nejen samotný výrobek či služba, ale také způsob, jakým jsou nabízeny a prodávány. Cena je zřejmá, patří sem však i různé slevy a pobídkové akce. Místem se myslí způsob, jakým si zákazník může výrobek zakoupit, tedy nejde jen o fyzické místo prodeje, ale o celou problematiku distribuce produktu.

Posledním ze 4P je propagace, tedy způsob, jak potenciální zákazníky o výrobku informovat. Patří sem tedy reklama, ale i public realtions a další prostředky podpory prodeje. Na internetu jde o hlavní složku marketingového mixu.

Koncept 4P vytvořil profesor Jerry McCarthy v roce 1960. Dnes je již koncept 4P považován za překonaný. Nejdříve byl doplněn na 5P (people, tedy lidé ve firmě), později vznikl koncept 4C (dívající se na marketing z pohledu zákazníka), 3V (orientovaný na hledání hodnoty pro zákazníka) a další. 

Odkazy související s pojmem Koncept 4P

Zaujal vás pojem Koncept 4P?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Facebook: sledujte nás