Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Tisková verze

Jako tisková verze se označuje speciální úprava webové stránky pro tisk. Lze totiž předpokládat, že uživatel nemá zájem o tisk veškerých prvků v layoutu (např. patičky, navigace, reklamy…) a že ho zajímá jen obsahová část, tj hlavní sdělení stránky.

Proč je tisková verze důležitá

Pokud tisková verze chybí, jedná se o závažný přestupek proti použitelnosti webu. Neboť lidé tisknou z mnoha různých důvodů. A jsme tím také sami proti sobě, pokud jim tisk neusnadníme. Vytištěná stránka je něco jako vizitka – zvyšuje pravděpodobnost další návštěvy.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Typické scénáře tisku webové stránky

  • Někteří lidé si stránky tisknou, protože se jim čte lépe z papíru než z monitoru.
  • Jiní tisknou, protože jim to umožňuje odložit čtení na později. Například mají v práci tisk zdarma a článek nebo informace o produktu si pak v klidu přečtou třeba ve vlaku cestou z práce.
  • Tisk se často používá jako forma sdílení. Například tisknou sekretářky, když dělají pro šéfa nějakou rešerši. Nebo manželé, když si vybírají nový produkt do domácnosti. Každý si vytiskne své ideální kandidáty a večer si pak sednou nad hromádkou papírů a společně učiní finální nákupní rozhodnutí.
  • Někteří lidé si tisknou stránku s kontakty, aby si je nemuseli opisovat, když se chystají k návštěvě provozovny či na obchdní schůzku do kanceláře. Zde pozor na tisk mapy, aby byla dobře čitelná.
  • Jindy si lidé stránku tisknou jako formu archivu, aby se k danému článku či jinému obsahu mohli časem vrátit. Tisknout lze také rovnou do PDF souboru, což šetří náklady a stránka pak ještě lépe funguje jako záloha.
  • Na vytištěný papír je také snadné si udělat doplňující poznámky, podtrhat si tam, co nás zaujalo apod.

Máte web optimalizovaný pro tisk? Často se na to zapomíná. Zkuste si vytisknout klíčové stránky (článek, detail produktu apod.)

Dva způsoby optimalizace pro tisk

Tisková verze jako speciální stránka

Dříve se dělala tisková verze jako nová stránka s vlastní adresou, na niž vedl odkaz ze stránky původní. Dnes už je takové řešení považované za zastaralé, protože má několik zásadních nevýhod:

  • návštěvník musí daný odkaz na původní stránce najít a kliknout na něj
  • je to pomalé, nová stránka se musí před tiskem nejdříve načíst
  • web obsahuje duplicitní obsah (= stejné texty na dvou různých URL, což dělá potíže z hlediska optimalizace pro vyhledávače) – to lze sice případně vyřešit kanonizací adresy, ale na rozsáhlých webech to pak dělá potíže s crawl budgetem
  • web se hůře spravuje, je to další zbytečná funkčnost, kterou je třeba stále udržovat, updatovat a kontrolovat

Tisková verze pomocí CSS

Moderní varianta tiskové verze umožňuje využít standardních prostředků prohlížeče (např. pod Windows přes nabídku Soubor → Tisk nebo klávesou Ctrl + P). Také vytváření takovéto tiskové verze je jednodušší, využívají se zde kaskádové styly, jež umožňují pouze nastavit vhodné formátování původní stránce. Nedochází tedy k duplicitám, nic se nenačítá a tisková verze je vždy ihned připravena k použití.

Příprava tiskové verze pomocí CSS je levná a jednoduchá, u většiny webů je to otázka pár desítek minut práce. Níže vidíte, jak jednoduše lze připojit ke stránce tiskový styl. Tuto HTML značku vloží vývojář do hlavičky stránky a je hotovo, žádné složité programování speciální stránky:

<link rel="stylesheet" href="print.css media="print">

Soubor print.css pak obsahuje pár stručných pravidel, které prohlížeč automaticky při tisku aplikuje.

Tlačítko pro tisk

A pokud byste s i tak přáli mít na stránce odkaz pro tisk, standardní tiskový dialog prohlížeče lze snadno vyvolat také pomocí JavaScriptu. Není tedy nic těžkého vložit do stránky takovýto kousek kódu:

<a href="javascript:window.print()" title="Stránka se zformátuje pro tisk">vytisknout</a>

Obecně platí, že stále může být dobrý nápad tlačítko pro tisk na stránce zobrazit. Nebo třeba ikonku tiskárny. Jednak tím uživateli dáváte najevo, že je stránka pro tisk optimalizovaná, a za druhé tlačítko funguje jako výzva k akci.

Zkuste to a změřte si to (například pomocí událostí). Vím, že na některých webech mívá tlačítko pro tisk více kliknutí než tlačítka sociálních sítí. Záleží na kontextu a na cílové skupině.

Na co se při optimalizaci pro tisk soustředit

  1. Schovejte nedůležité prvky

    Z tisku vyjměte hlavičku, patičku, boční sloupec, hlavní navigaci, drobečkovou navigaci, reklamy, sdílecí tlačítka sociálních sítí a všechny další prvky, které nedávají smysl. Sem mohou patřit také komentáře či štítky, ale záleží na konkrétním webu.

  2. Šíře a odsazení blokových prvků

    Pokud má některý prvek nastavenou šířku, přenastavte ji na 100 %. Také odstraňte nebo upravte případné odsazení prvku, ať už odsazení obsahu v rámci rámečku nebo celého prvku od zbytku, vertikálně i horizontálně.

  3. Optimalizujte fonty

    Vyberte dobře čitelný font (obvykle se lépe čtou fonty patkové), nastavte mu vhodnou velikost, upravte proklad řádků. Upravte velikosti textů u nadpisů, číselných odrážkových seznamů, tabulek a dalšího tisknutelného obsahu.

  4. Zvažte úpravu barev

    Tisk černou barvou je obvykle levnější, lidé tedy mohou přivítat, když jim celou stránku změníte na černobílé schéma, jen s barevnými obrázky. Na druhou stranu, zachování loga v hlavičce stránky a korporátní barevnosti může mít vliv na budování značky. Každopádně upravte barvy tak, aby se dobře četly (ze šedého písma udělejte černé, zvyšte kontrast nadpisů, odkazů atd.)

Pozor na kopírování textu

Mnozí lidé mají zkušenost, že spousta webů nemá dobře připravenou tiskovou verzi a zároveň, pokud jsou to méně zkušení uživatelé, neznají funkci „Náhled tisku“, která bývá součásti tiskového dialogu. Řeší to tak, že si označí obsah stránky myší a zkopírují ho do textového editoru, třeba Microsoft Word. A teprve odtud si pak stránku vytisknou.

Počítejte s tím a zajistěte, ať kopírování nic nebrání. A vyzkoušejte si stejný postup – možná vás překvapí, co vše na stránce není vidět, ale do Wordu se přenese.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.