Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Platba za proklik (PPC)

Zkratka PPC (z anglicého Pay Per Click), neboli platba za kliknutí, označuje osvědčený model za platbu reklamy, který se rozšířil díky internetovým vyhledávačům.

Pro inzerenta je PPC model výhodný, neboť neplatí za umístění reklamy, na kterou by třeba nikdo neklikal (jako v modelu PPT) ani za počty zobrazení, které by třeba nebylo dobře cílené (jako v modelu PPV). Platí pouze za reálně přivedené návštěvníky, kteří kliknutím projevili o reklamu zájem.

Výhody PPC reklamy

K hlavním výhodám PPC reklamy patří:

  • Vysoká účinnost – se stejným rozpočtem PPC reklama přivádí více návštěvníků než jiné typy reklamy.
  • Vynikající cílení – přivedení návštěvníci si častěji objednávají (říkáme, že mají vyšší konverzní poměr).
  • Měřitelnost výsledků – PPC reklama umožňuje přesně spočítat návratnost investic, víte, kdy se vám ještě vyplácí.
  • Rychlé spuštění – první návštěvníky můžete získat už za 15 minut.
  • Flexibilita – PPC reklama umožňuje okamžitě reagovat na sezónní výkyvy v poptávce, propagovat akční nabídky apod.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Formáty PPC

PPC reklamou lze dnes zasáhnout většinu uživatelů internetu. Nejčastěji jde o krátké textové inzeráty orientované na výkon, které se zobrazují ve vyhledávačích. Na PPC reklamu však narazíte i na Facebooku, používá se při propagaci značky v podobě bannerové reklamy a zobrazuje se na cizích webech formou kontextové reklamy.

Na principu PPC je placený také remarketing, který umožňuje cílit reklamu na uživatele, kteří web naštívili a opustili. Můžete jim nabídnout slevu, další argumenty ke koupi, příslušenství k již zakoupenému produktu apod.

Jak fungují PPC systémy

Základem PPC reklamy je aukční systém, který zohledňuje kvalitu inzerátů a historii kampaně. Pokud napíšeme inzerát tak, že na něj lidé klikají, můžeme nabídnout menší cenu za proklik. Cena dvou inzerátů zobrazených za sebou se proto může lišit i o polovinu. V praxi to znamená, že správně vedená PPC kampaň dokáže za stejné peníze přivést dvojnásobek návštěvníků.

V České republice existují v podstatě jen tři důležité PPC systémy – Google Ads (dříve AdWords), Seznam SklikFacebook. Není však třeba využívat všechny tři, záleží na cílech propagace, jejím rozpočtu a cílové skupině

PPC reklama se často používá zároveň s jinými formami zvyšování viditelnosti webu, zejména s optimalizací pro vyhledávače, kterou vhodně doplňuje. Například u nových webů umožňuje překlenout období, než se web dostane do výsledků vyhledávání. PPC kampaně mohou také pomoci pokrýt klíčová slova, které se pomocí SEO pokrýt nepodařilo.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.