Zdravý pohyb je klíčový pro správný vývoj dětí. Tento článek se zaměřuje na vliv pohybu na jejich fyzický, mentální a sociální rozvoj. Přinášíme tipy, jak podporovat zdravý pohyb u dětí a jeho pozitivní vliv na jejich školní prospěch, koncentraci a sebedůvěru.
Co znamená „zdravý pohyb“ v kontextu vývoje dětí?
Přirozeným vývojem každého člověka je proces ontogeneze. Je to individuální vývoj, který probíhá od vzniku zárodku až do smrti.
Znázornění procesu ontogeneze
Motorický (pohybový) vývoj je součástí ontogeneze. Znamená postupné dosažení dovedností v oblasti pohybu, což zahrnuje:
fyzický růst
posilování kostí, svalů
a taky schopnosti pohybovat se a prozkoumávat své okolí
Pohybový vývoj dítěte
Pohybový vývoj dítěte začíná už v děloze maminky, kde dítě vykonává první samostatné pohyby různými směry. Po porodu miminko krok za krokem přechází „naprogramovaným“ vývojem, během kterého se učí novým motorickým dovednostem jako například: pasení koníčků, otáčení, lezení či sed. Pohybový vývoj dětí do 1 roku života je velmi pestrý a jeho změny můžeme sledovat ze dne na den.
Během prvních dvou let se stane z ležícího miminka chodicí batole. Poté se vývoj trochu zpomalí. V předškolním a školním věku dítě nabývá víc a víc složitějších motorických dovedností - dokáže udržet rovnováhu na jedné noze, ovládá kolo/koloběžku atd. Během vývoje zdokonaluje dříve dosažené pohybové vzory. Zlepšuje se jeho koordinace a rovnováha.
Pokud se dítě vyvíjí správně, většinou dosáhne správných pohybových vzorů, které mu umožní dělat „zdravý pohyb“.
Co je senzorická integrace a jaký má význam pro zdravý vývoj dětí?
Senzorická integrace (SI) je schopnost mozku přijímat informace ze smyslů, organizovat je a reagovat na ně během každodenního života. Je to proces, který napomáhá zrání mozku a těla.
Jednoduše řečeno to znamená, jak prožíváme, interpretujeme a reagujme/nereagujeme na informace přicházející z našich smyslů. Smyslová integrace je důležitá ve všech věcech, které musíme dělat každý den, jako je oblékání, konzumace jídla, pohyb, socializace, učení a práce.
Jak se učí děti?
Dle teorie Ayres Senzorické Integrace (ASI) se děti ve velké míře učí a vyvíjí prozkoumáváním svého prostředí přes smysly.
Rozlišujeme sedm, základních smyslů:
Hmat (dotek)
Sluch
Zrak
Čich
Chuť
Propriocepce: je nezbytná pro správnou koordinaci pohybu a svalový tonus. Receptory tohoto systému se nachází v našich svalech a šlachách a poskytuji nám pocit vědomí těla a jeho polohy/pohybu.
Vestibulární systém: je zodpovědný za rovnováhu těla a poskytuje povědomí o pohybu a poloze hlavy vůči gravitaci a prostorové orientaci těla. Vestibulární smyslové orgány ve vnitřním uchu detekují změny v polohách a pohybech hlavy v prostoru a přenášejí tyto informace do různých oblastí mozku.
Jak funguje senzorická integrace v praxi?
Žádný systém nefunguje úplně sám. Během všech činností se systémy propojují a spolupracují.
Abychom zvládali například chůzi, musí spolupracovat zrak (sledování cesty), sluch (slyším zvuky z prostoru jako např. zvonek kola, klakson auta), propriocepce (regulace správného svalového napětí, díky kterému zvládnu svědomé pohyby těla) a vestibulární systém (dokáže udržet napřímenou pozici).
Pokud máte pochybností ohledně senzorického vývoje dítěte, neváhejte kontaktovat odborníka – kvalifikovaného terapeuta ASI.
Co může ovlivnit zdravý pohybový vývoj dítěte?
Pohyb je potřeba vnímat jako přirozenou součást dětského vývoje. Děti mají přirozeně větší potřebu pohybu než dospělí.
Zdravý pohybový vývoj dětí může ovlivnit spousta zevních faktorů, jako například:
handling dětí: způsob zacházení s dětmi během běžných aktivit v životě (např. zvedání, přebalování, pokládání)
životní styl rodiny: pasivní/aktivní způsob života, množství pohybu a aktivit, kterých se dítě účastní
zvolené pomůcky: hračky a předměty, které dítě užívá
Pomůcky pro pohybový vývoj dětí
V současné době na trhu existuje spousta pomůcek, které mají podpořit „zdravý vývoj“ dětí, ale bohužel ne vždy jsou vhodné. Často se pomůcky snaží předběhnout přirozený vývoj dětí, což není správné a není to potřeba.
Příkladem nevhodné pomůcky může být chodítko. Děti jsou v chodítku zavěšené a nemohou trénovat stabilitu, navíc často začínají chodit po špičkách. Klouby jsou v nepřirozeném postavení, břišní svaly nepracují jak by měly a páteř miminka je přetěžovaná.
Existuje řada pomůcek, které jsou vhodné pro podporu pohybového vývoje dětí, jako například:
prolézačky, houpačky (ne hopsadla), či senzomotorické podložky
Zdravý vývoj může také podpořit volba správného obouvání a oblékání (např. nepříliš úzké plenky či ponožky). Od školního věku to může být volba ergonomických pomůcek podporujících správné držení těla.
Nejlepší je dětem v pohybu nebránit a umožnit jim aktivně prozkoumávat prostředí a svět. Děti se učí hlavně skrze hru. Při náročnějších aktivitách můžeme dítě podporovat a motivovat k bezpečnému pohybu, ale nesnažit se vývoj zbytečně zrychlovat.
Úžasné je to, že děti nemusíme nutit k pohybu, a pokud jim v něm nebráníme, můžeme sledovat jeho pestrost a variabilitu už od miminka.
S volbou vhodných pomůcek a pohybových aktivit vám poradí fyzioterapeut.
Jak volba správného sezení může podpořit zdravý vývoj dítěte?
Ze senzorického hlediska volbou správných pomůcek a aktivit během terapií, můžeme ovlivnit chování dětí.
Ditě nastupující do školy může mít problém „sedět v klidu“ po celou dobu lekce. Bohužel se to ve většině českých škol stále očekává. Některé děti mají s tímto problém, a to je naprosto přirozené, protože děti potřebují pohyb. Zejména pro malé děti je nepřirozené „sedět rovně“ několik hodin denně. Pravidelná stimulace propriocepce a vestibulárního systému pomocí pohybu hlavy a těla je fundamentální pro další zdravý vývoj dítěte.
V několika zahraničních studiích porovnávali použití terapeutických míčů namísto běžných třídních židlí pro děti s problémy s pozorností. Studie uvedly pozitivní výsledky. Děti, které ve třídě seděly na balónech, byly lepé soustředěné, měly lepší držení těla a zlepšila se jejich úroveň bdělosti, oproti tomu, když seděly na svých běžných židlích. Navíc dětí preferovaly sezení na míčích, cítily se víc pohodlně.
Dítě, které se dokáže lepé soustředit, je si také schopné více zapamatovat, a to může mít kladný dopad na akademické výsledky.
Děti sedící ve škole na míčích
Vliv dětské zdravotní židle Adaptic na zdravý vývoj dítěte
Díky pružině pod sedákem umožňuje židle dětem aktivní přenos váhy. Při zvednutých nohách dítě musí aktivně držet rovnováhu - během takových pohybů dohází ke stimulaci vestibulárního systému a propriocepce, navíc se aktivuje hluboký stabilizační systém (HSS).
Židle nenutí dítě zůstat v jedné pozici. Pokud se dítě nebude chtít pohybovat, nebo bude chtít svůj pohyb zastavit, může se opřít o ergonomickou zádovou opěrku.
Narůstající výzkumná data ukazují, že prostředí, včetně nábytku ve třídě, může zlepšit chování a pozornost všech studentů, nejen těch se speciálními potřebami. Ze senzorického hlediska židle, která nabízí dynamický pohyb, může být nápomocná při plnění úkolů.
Židle je udělaná z velmi kvalitních materiálů tak, aby posloužila dlouhá léta. Díky regulaci výšky sedáku a područek může „růst spolu s dítětem“ až do výšky 160cm.
Židli bych doporučila vyzkoušet dětem, které mají problém delší dobu „sedět v klidu“ a hledají stabilní zdravotní židli.
Dětská zdravotní židle Adaptic MIO KIDS je vhodná pro děti od 6 let (výška nad 120 cm). Podporuje optimální vývoj dětské páteře a pomáhá udržovat správnou polohu a zdravé sedací návyky.
Aktivní sezení na této židli posiluje zádové, břišní a hluboké stabilizační svaly páteře. Správné posilování svalů je důležité, protože při dlouhém sezení vede jejich oslabení a nerovnováhu.
Díky stabilizační souhře svalů je páteř správně zakřivena a jednotlivé obratle jsou rovnoměrně zatíženy. Tento proces zajišťuje hluboké zádové svaly, bránice, pánevní dno a břišní svaly, které stabilizují páteř a regulují nitrobřišní tlak.
Dětská židle Adaptic MIO KIDS také předchází skolióze, deformaci páteře. Aktivní sezení na této židli posiluje svalovou strukturu trupu a stabilizuje páteř, čímž se může zabránit prohlubování skoliózy nebo ji zmírnit.
Podporou zdravého pohybu dětí už od miminka můžeme ovlivnit správný vývoj dětí a správnými pohybovými návyky můžeme v některých případech dokonce zabránit vzniku např. špatného držení těla.
Už od narozením můžeme podpořit pohybový vývoj dítěte přes například, handling, životní styl a zvolené pomůcky.
Pokud máte jakékoliv pochybnosti ohledně pohybového vývoje svého dítěte, doporučuji kontaktovat dětského fyzioterapeuta.
Jak poznat poruchy pozornosti u dítěte?
Dvě, nejznámější poruchy pozornosti to ADHD a ADD.
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) je porucha pozornosti s hyperaktivitou. Jedná se o vrozený neurovývojový syndrom daný narušeným fungováním v těch oblastí mozku, které souvisejí s plánováním, předvídáním, zaměřením a udržením pozornosti a sebeovládáním.
ADD (Attention Deficit Disorder) je vlastně stejnou poruchou pozornosti, ovšem bez hyperaktivity. Jedinci ADD působí, jako by žili v jiném světě. Často bývají zasnění, nereagují, když na ně někdo mluví, stejné jsou projevy poruchy pozornosti - obtížné soustředění na neatraktivní témata či po delší dobu, snadné vyrušení irelevantními podněty, potíže s dokončováním úkolů, zapomínání.
S ohledem na to, že zdravé děti v určitých situacích mohu vykazovat známky poruch pozornosti, pro určení co je a co není normou, je potřeba vyhledat odborníka. Diagnostiku poruch pozornosti provádí většinou psychiatr nebo klinický psycholog.
Jak se léčí poruchy soustředění u dětí?
Existuje spousta metod, které pomáhají dětem s poruchami pozornosti. Jednou z metod je terapie Senzorické Integrace dle Ayres (ASI).
ASI je dobře zavedená a rostoucí oblast terapeutické praxe s aplikacemi v různých prostředích včetně domácnosti, školy a komunity. Intervence ASI je určena ke zlepšení smyslových percepčních schopností, seberegulace, motoriky a praxe. Tím podporuje klientovu schopnost projevit zlepšené chování, učení a sociální participaci. Intervence je poskytována ve specializované, terapeutické místnosti se senzorickým vybavením, které poskytuje hmatové, zrakové, proprioceptivní a vestibulární možnosti strukturovaným způsobem ve spolupráci s pečovateli.
Zajímavé zdroje
Materiály z absolvovaného kurzu ASI
Poruchy pozornosti a hyperaktivita (ADHD/ADD), Markéta Čermáková, Hana Papežová, Petra Uhlíková
Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem, Michaela Kačírková, Zuzana Rybová
Pracuji s dětskými klienty od 1 roku do 18 let. Moje práce je velmi pestrá, každodenně se setkávám s dětmi s různými, hlavně neurologickými diagnózami. Od roku 2022 pracuji jako terapeutka senzorické integrace (ASI), kde pomáhám klientům s poruchami pozornosti jako ADHD, ADD, problémy se senzorickým procesováním a zpracováním.