☝️ Víte, že bolest zad je oficiální nemoc z povolání? A že židli Adaptic nám můžete vrátit i 30 dní po nákupu? ☺️

Top 3 cviky na bolest krční páteře

Krční páteř je nesmírně důležité místo a to nejen pro správné držení hlavy. V posledních letech je tato oblast často chronicky přetížená, možná také z toho, jak mnohdy nevěřícně kroutíme hlavou nad tím, cože se to na tom světě děje. To, co se děje, sice mnohdy změnit nemůžeme, techniku kroucení hlavou a tím vznikající bolesti krční páteře však rozhodně ano!

Co vše dělá krční páteř? 

Asi všichni chápeme, že krční páteř nějak souvisí s držením a pohybem hlavy. Proto má také tato část páteře vysoce specifickou strukturu, která umožňuje naprosto výjimečné rozsahy pohybů, které v žádných jiných segmentech páteře nenajdete. Není to sice takový rozsah, jako má třeba sova (jak by se možnost kouknout se za sebe bez otočení těla hodila rodičům malých dětí, no řekněte!), ale i tak je to paráda.

Tyto velké rozsahy pohybu však něco vyžadují. A to něco je kvalitní svalové zajištění krku, což se u mnoha klientů s bolestmi krční páteře vyskytuje přibližně stejně často jako kočkodan pilotující Boeing 747.

Krční páteř chrání cévy, které vyživují zadní část mozku a proto v některých případech zhoršeného zraku pomůže kvalitní židle a dobré cvičení více než brýle. Krční páteř však chrání nejen cévy, ale také nervy, které vystupují z tého části míchy. Proto potíž v této oblasti umí velice často vyrobit nepříjemné bolestivé stavy v oblasti ramen a horních končetin. Ano, až do prstů to může jít.

Mimoto nepohodu v oblasti krční páteře vám tělo může signalizovat také migrénami, bolestmi hlavy, v čele, za okem, pískáním v uchu, závratěmi a dalšími libůstkami. Problém je, že ne vždy majitel těla této řeči rozumí. A pak se mnohdy léčí něco jiného. Bolest se totiž může zobrazovat jinde, než je vlastní příčina potíží. Ano, je to trochu komplikované, ale co komplikované není?

Mechanicky krční páteř funguje jako působivý tlumič otřesů. Přemýšleli jste někdy, proč je vlastně páteř někde prohnutá a někde zase vyhrbená? V těle není nic jen tak pro parádu, vše má nějaký smysl. A my někdy těm věcem na kloub skutečně přijdeme.

Páteř patří, společně třeba s klenbou nožní a kolenním kloubem, k tlumičům otřesů. To, co v páteři pruží, jsou plotýnky. Představte si je jako takové maličké polštářky, které se snaží, seč mohou, ale často toho příliš nezmohou, poněvadž se k nim chováme macešsky. A ona taková ploténka si příliš dlouho hrát na Popelku prostě nevydrží.

Mozek nemá rád spoustu věcí od algoritmů po zeměpis, ale stav, kdy díky otřesům lítá v hlavě jako veverka s epilepsií, ho naštve spolehlivě. Proto jsou lidé, kteří třeba nesnesou skákání na trampolíně. Veverčí hypotézu potvrzuje také fakt, že chůzí po silnici budete pravděpodobně více unavení, než stejně dlouhou chůzí v lese. Mozek prostě umělé povrchy, které jsou jednotvárné a tvrdé, a tím generují větší otřesy, dlouhodobě nerad.

Bolest krční páteře

Bolest krční páteře má několik příčin

  • nesoulad v požadavcích na držení (viz níže)
  • chronický předsun hlavy (ano, mžouráním na monitor toho fakt moc nevylepšíte)
  • špatná židle, dlouhodobý asymetrický sed (sed s nohou přes nohu apod.)
  • skolióza, Bechtěrevova nemoc, Scheuermannova nemoc, jiné revmatoidní radosti 
  • neoptimální technika dechu – tzv. horní typ dýchání (v hlubokém nádechu se zvedají ramena)
  • nekvalitní a nekoncepční cviky (pouhým protahováním opravdu nic nevyřešíte, naopak stav ještě můžete zhoršit)
  • špatný polštář na kterém spíte (to je tak časné, až byste tomu nevěřili)
  • psychická tenze („sedí mu /jí  to za krkem“)
Muž sedí na židli s bolestí krční páteře
Sed na špatné židli může vést k bolestem krční páteře

Mechanické přičiny bolesti krční páteře

Situace s krční páteří je vysoce napínavá, protože se v této oblasti střetávají dva naprosto a zcela protichůdné požadavky. Hrudní páteř se totiž po mnoha letech zanedbaného zhrouceného sedu nachází ve stavu Quasimodo verze 2022, což nutně navádí krční páteř do předsunu. Oproti tomu mozek má jasný požadavek: Oči sledují horizont, ať se děje co se děje a to vyžaduje napřímené držení hlavy. A co si má ta chudera krční páteř vlastně počít, když je takto lámána zespod i zhora?

Klinická poznámka: Pokud vás již delší dobu trápí bolest krční páteře, je docela dobrý nápad podívat se také na hybnost páteře hrudní. Cvičením pouze krku totiž většinou problém nevyřešíte.

TOP 3 cviky na krční páteř

CVIK 1: Rychlé uvolnění bolesti krční páteře – Protažení krční páteře

Tuhne vám krk, času málo a zvednout se ze židle kvůli pracovnímu nasazení nelze? To vše zvládneme a páteř si uvolníme jednoduchým pohybem vsedě. Jak správně provést předklon, úklon i rotaci tak, aby vám vaše krční páteř poděkovala uvolněním, najdete ve videu:

CVIK 2: Uvolnění krční páteře –  Kočka na židli

Jak se uvolnit v pozici vsedě na židli? Jednoduše provedeme kočku na židli. Do protažení a napřímení zakomponujeme také oblast hrudní páteře, na což je třeba při uvolňování krční páteře vždy myslet. Správné provedení si pusťte v našem videu.

Kočka ke cviku nutně potřeba není, ovšem celkový estetický dojem značně navýší :)

CVIK 3: Cvik na zablokovanou krční páteř – Uvolnění bolesti páteře (krční, bederní, lopatky)

Máte intenzivní pocit, že místo páteře se vám v zádech seklo pravítko a ještě se k tomu nějak divně zkroutilo? Uvolnění je nejvhodnější provést na celé páteři, protože pak má největší efekt. Vybraným cvikem je pomalá řízená rotace za paží, kterou provedete v pozici vkleče. Tento TOP cvik najdete na videu:

Jak na prevenci vzniku bolesti krční páteře?

Neúrazová bolest kdekoliv na těle je vždy výslednicí více přetěžujících faktorů a vyčerpání schopnosti těla je kompenzovat. Nejčastěji se snažíme o tyto nápravy:

  • Spaní – kvalitní matrace, kvalitní polštář
  • Ergonomie běžných pohybových činností (i to, jak si čistíte zuby či umýváte vlasy může napomoci vzniku bolesti krční páteře). Mimochodem, jsou lidé, kteří jsou citliví na chlad v oblasti hlavy, tedy pozor na mokré – nevysušené vlasy. V tropických teplotách potíže nepředpokládáme, ale kdykoliv jindy to možné je.
  • Sed, tak tady má spousta lidí černého Petra za to, co (ne)dělají. Pokud sedíte jen tu a tam a většinu času jste v pohybu, tak není tak podstatné, na čem sedíte. Ale pokud v sedu trávíte většinu pracovní doby, hleďte na to, abyste seděli na tom opravdu nejlepším, co lze. (Předpokládám, že právě proto se nacházíte na tomto webu – protože už o tom něco víte.)
  • Dostatečný pitný režim, zejména v létě si na to dávejte skutečně velký pozor.
  • Pracujte se stresem – stres je a bude běžnou součástí našich životů. Nemůžeme se ho zbavit, ale můžeme se naučit jej zkrotit.
  • Naučte se správně dýchat – dech souvisí také s výše zmíněným stresem, jedná se o výrazný meditační vstup, bohužel často opomíjený
  • Cvičte
  • Dávejte si pozor na prochladnutí (ano, klimatizace v kanceláři nebo v autě, to je mnohdy pro krční páteř či ramena něco jako chladivé peklo)
Srovnání špatného a správného sezení
Výběrem správné zdravotní židle můžete snadno bolestem krční páteře předejít.

A máme hotovo.

V textu jsme si uvedli doporučení ohledně bolestí v krční páteři. Trápí vás naopak bederní páteř? I s tím vám poradíme. Můžete si přečíst článek TOP 3 cviky na bolest bederní páteře.

Máte nějaké dotazy? Neváhejte se na nás obrátit a zanechte nám dotaz v naší online poradně.

Mgr. Kateřina Honová, DiS.

Jsem fyzioterapeutka s více než 16 lety praxe se zaměřením na funkční poruchy pohybového aparátu, traumatologii a ortopedii. Certifikovaný DNS terapeut (metoda prof. Koláře), instruktor zdravotní tělesné výchovy s certifikací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, a lektor AKRIS (Akreditované vzdělávací programy Ministerstva práce a sociálních věcí).

Další články

Související produkty

Stále scrollujete? Můžete číst dál!