Zpětný odkaz

Jako zpětný odkaz (anglicky backlink, inbound link) se označuje každý odkaz mířící na danou stránku z jiné stránky. Pokud máme na mysli pouze zpětné odkazy z jiných internetových prezentací, pak je primární funkcí zpětných odkazů především přivádět na náš web nové návštěvníky. Zpětné odkazy tedy zvyšují viditelnost webu.

Zpětné odkazy jsou také důležitou součástí optimalizace pro vyhledávače (SEO), vyhledávače podle jejich kvality a počtu usuzují na kvalitu a relevanci cílové stránky vzhledem k položenému dotazu (tzv. odkazová popularita). Např. míří-li na některý web 100 odkazů s textem „zelený kolibřík“, je velmi pravděpodobné, že je tato stránka mnohem více o kolibřících než stránka bez jediného zpětného odkazu. Protože často nemusí cílová stránka ani zmiňovaný text obsahovat, využívá se tohoto jevu při tvorbě tzv. Google bomby.

Kromě textového obsahu zpětného odkazu však záleží i na mnoha jiných vlastnostech, např. na jeho stáří, umístění na dané stránce, PageRanku dané stránky, počtu dalších odkazů na dané stránce, celkové kvalitě dané stránky, jejím tématu atd. Souhrn těchto vlastností tvoří tzv. off-page faktory.

Je dobré si také uvědomit, že mezi zpětné odkazy se započítávají i odkazy umístěné ve stejné prezentaci (interní zpětné odkazy). Je tedy užitečné důkladně promyslet informační architekturu a jednotlivé stránky správně propojit odkazy. Mezi další časté způsoby získávání zpětných odkazů patří registrace do katalogů, výměna odkazů a nákup placených odkazů.

Počet zpětných odkazů lze alespoň přibližně zjišťovat ve vyhledávačích pomocí operátoru link (např. dotazem link:www.example.com).

Odkazy související s pojmem Zpětný odkaz

Zaujal vás pojem Zpětný odkaz?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Newsletter

více informací

Facebook: sledujte nás