Internetový vyhledávač

Vyhledávač (někdy také fulltext) je webová aplikace, která pomáhá svým uživatelům v hledání webových stránek na internetu. Uživatel zadá hledaný dotaz, tzv. klíčové slovo (= klíčovou frázi), které daný web charakterizuje, vyhledávač se podívá do své databáze a výsledky vypíše v podobě odkazů.

K získání databáze používá vyhledávač tzv. roboty – speciální programy, které přes hypertextové odkazy neustále prochází všechny stránky na internetu a ukládají je spolu s adresou stránky. Tomuto procesu se říká indexace, protože vyhledávač zároveň vytváří index (= rejstřík), který mu umožní databázi rychle prohledávat. Roboti stránky prochází podle principu náhodného klikače, tzn. že více navštěvují stránky významné a méně chodí na weby nedůležité. Na všechny stránky se však postupně vrací, aby zjistili případné změny a databázi vyhledávače aktualizovali. Nechceme-li některé stránky zobrazovat ve vyhledávání, lze chování robota ovlivnit pomocí souboru robots.txt.

Na rozdíl od internetového katalogu je u vyhledávače důležité pořadí, v jakém jsou stránky vypisovány – uživatelé nejvíce navštěvují první tři odkazy. Umístění v tomto pořadí lze ovlivnit pomocí optimalizace pro vyhledávače. Moderní vyhledávače při tom sledují cca 200 faktorů, podle kterých výsledky řadí. Tyto faktory se dělí na tzv. on-page faktory a off-page faktory. Vyhledávač také počítá tzv. PageRank, který vypovídá o hodnotě stránky (jeho hodnoty pro jednotlivé stránky jsou však tajné a lze zjistit pouze jejich logaritmická vyjádření).

Neustálá snaha tvůrců a majitelů webů o dosažení co nejlepších míst ve výsledcích nutí vyhledávač k neustálému vývoji vyhledávacích algoritmů, tj. pravidel, podle kterých výsledky řadí. Bez tohoto vývoje by vyhledávač přestal poskytovat relevantní výsledky a uživatelé by přešli ke konkurenčnímu vyhledávači. Takto v historii zemřela celá řada vyhledávačů. Z českých například Morfeo, Jyxo, Atlas či Centrum.

Aktuálně v ČR působí dva vyhledávače, které se dělí o uživatele přibližně půl na půl – americký Google a český Seznam. Z výše uvedeného je patrné, že provozování vyhledávače je neuvěřitelně náročné na výpočetní sílu i na investice do vývoje. Dlouhodobě se může souboje vyhledávačů účastnit pouze silná a velká firma. Je proto s podivem, že Seznam již mnoho let Googlu odolává – Česká republika patří k pouhým třem zemím na světě, kde se to lokálnímu vyhledávači daří (spolu s Ruskem a Čínou).

Odkazy související s pojmem Internetový vyhledávač

Zaujal vás pojem Internetový vyhledávač?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Newsletter

více informací

Facebook: sledujte nás