Spam

Jako spam (někdy též psáno SPAM) se na internetu označuje veškerá nevyžádaná pošta, tj. hromadně zasílané emaily, jejichž úkolem je především šířit reklamní sdělení. Postupně se obsah pojmu rozšířil a jako spam se dnes označují i další hromadná zahlcování uživatelů stránek reklamou, se kterou majitel webu nesouhlasí, např. přidávání reklamních komentářů u weblogů nebo návštěvních knih (tzv. komentářový spam) či diskusních fór pomocí speciálních robotů (diskuzní spam).

Proti spamu se bojuje na několika úrovních. První z nich je legislativní. V České republice platí od roku 2004 Zákon o některých službách informační společnosti, který umožňuje nahlásit podezřelé emaily na Úřad pro ochranu osobních údajů. Ten by měl následně proti rozesílateli spamu zakročit a udělit mu pokutu (v praxi se tak však často z mnoha různých důvodů neděje, zejména proti zahraničnímu spamu je úřad bezmocný).

Dále se proti emailovému spamu bojuje technicky. Jde především o různé druhy skrývání emailových adres, buď s využitím JavaScriptu nebo pouhým rozložením adresy na jednotlivé části (např. zápisem info [zavinac] adaptic [tecka] cz). Oba tyto způsoby však ztěžují použití emailu a navíc nefungují stoprocentně, spam bývá často odesílán na náhodně generované adresy. Navíc tento způsob není dostupný na všech webových stránkách, kde můžeme potřebovat zadat email. Mnohem účinnější jsou opatření na straně serveru, který poštu přijímá a spam na základě různých filtrů vyřazuje. Nevýhodou však je, že čím přísněji jsou filtry nastaveny, tam častěji nepropustí zprávy, které spamem ve skutečnosti nejsou.

Proti komentářovému spamu se nejčastěji bojuje pomocí tzv. CAPTCHA, tj. formulář odesílající komentář obsahuje políčko, které dokáže vyplnit jen uživatel, nikoliv robot. Druhým stupněm kontroly pak je ruční smazání případného spamu vloženého „lidskými“ uživateli stránek. K dalším způsobům boje proti komentářovému spamu patří moderování diskuzí a povolení přidávat komentáře jen přihlášeným uživatelům.

Odkazy související s pojmem Spam

Zaujal vás pojem Spam?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Newsletter

více informací

Facebook: sledujte nás