Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Spam

Jako spam (někdy též psáno SPAM) se v e-mail marketingu označuje veškerá nevyžádaná pošta. Obvykle jde o hromadně zasílané e-maily, jejichž úkolem je především šířit reklamní sdělení. Spammeři snadno koupí databázi e-mailů, nebo si ji pomocí specializovaných nástrojů opatří z veřejných zdrojů. E-maily také pomocí crawlerů sbírají přímo z webových stránek.

Další druhy spamu

Postupně se obsah pojmu rozšířil a jako spam se dnes označují i další hromadná zahlcování uživatelů stránek reklamou, kterou majitel webu neodsouhlasil.

  • Komentářový spam – přidávání reklamních komentářů u článků.
  • Diskuzní spam – přidávání příspěvků do diskusních fór, obvykle pomocí speciálních robotů.
  • Referral spam – objevuje se v Google Analytics. Spammer podvrhne referer, který se pak v přehledech vypíše jako odkazující stránka. A spoléhá na to, že správce webu se podívá, kdo na něj nově odkazuje.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Opatření proti e-mailovému spamu

Proti spamu se bojuje na několika úrovních:

Legislativní opatření proti spamu

V České republice platí od roku 2004 Zákon o některých službách informační společnosti, který nastavuje pravidla pro rozesílání komerčních e-mailů, tzv. obchodních sdělení. Říká se mu také antispamový zákon. Postupně byl několikrát novelizován.

Zákon také umožňuje nahlásit podezřelé e-maily Úřadu pro ochranu osobních údajů. Ten by měl následně proti rozesílateli spamu zakročit – udělit mu pokutu. V praxi to však bohužel často z mnoha různých důvodů nefunguje a zejména proti zahraničnímu spamu je úřad bezmocný.

Skrývání e-mailů

Dříve se na stránkách hojně používaly různé druhy skrývání e-mailových adres, například adresy byla zapisována rozložená na jednotlivé části: jan [zavinac] strafelda [tecka] cz). Nebo ji při zobrazení stránky skládal JavaScript, který sbírací roboti nespouštěli.

Dnes už se to moc nepoužívá. Oba tyto způsoby ztěžují napsání e-mailu novmu adresátovi a navíc nefungují stoprocentně. Navíc tento způsob skrývání nemusí být dostupný na všech webech, kam můžeme potřebovat e-mail zadat (třeba v nějaké diskuzi, inzertním serveru apod.). A spammer se tak k e-mailové adrese stejně dostane. Nebo ji nakonec uhodne s využitím hrubé síly a slovníku.

Technická opatření na straně serveru

Opatření na straně serveru, který poštu přijímá a spam na základě různých filtrů vyřazuje, jsou mnohem účinnější. Ani to však není 100% řešení. Platí, že čím přísněji jsou filtry nastaveny, tam častěji nepropustí zprávy, které spamem ve skutečnosti nejsou.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.