Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

PageRank

PageRank (někdy též Page Rank) je pojem z oblasti optimalizace pro vyhledávače. Označuje se tak propracovaný algoritmus vyhledávače Google, jenž každé webové stránce s vlastní URL adresou přidává číselné ohodnocení, které vypovídá o její kvalitě v rámci struktury ostatních okolních stránek (tzv. odkazové sítě). Zdůrazňuji, že PageRank se týká každé jednotlivé stránky, nikoliv celé domény.

PageRank vychází z předpokladu, že o kvalitě stránky vypovídá počet zpětných odkazů ze stránek ostatních. Pokud tyto odkazy navíc vedou z kvalitních stránek (tj. ze stránek majících vysoký PageRank), PageRank naší stránky se tím ještě zvyšuje. Pokud však odkazující stránka obsahuje více odkazů, „předávaný“ Pagerank se dělí tímto počtem odkazů. Slovo přdávaný píšu v uvozovkách, protože ve skutečnosti se PageRank nepředává, odkazující stránka nic neztrácí.

Výše zmíněná pravidla jsou však pouhým zjednodušeným pohledem na PageRank, skutečnost je jako obvykle o něco komplikovanější. Pokud se vám i tak zdají příliš složitá, zkuste si představit člověka, který kliká na náhodně vybrané odkazy. PageRank určité stránky je pouze matematickým modelem pravděpodobnosti, že takový uživatel na tuto stránku přijde.

Google používá PageRank nejen při rozhodování, kde se stránka umístí ve výsledcích vyhledávání, ale určuje podle něj i frekvenci indexace a ochotu vyhledávacího crawlera procházet podstránky daného webu..

Skutečný PageRank používaný vyhledávačem se nedá zjistit, protože by pro tvůrce webu by bylo snazší manipulovat s výsledky vyhledávání. Zajímavé také je, že ani samotný Google už dnes nepoužívá pouze zde popsaný PageRank (označovaný někdy za klasický), ale s velkou pravděpodobností používá celou řadu dalších ranků, z nichž některé jsou provázány i na obsah stránek. Proto se stále častěji mluví spíše o link juice.

Název veličiny PageRank je dle vyhledavače Google odvozován od jména jednoho z jeho tvůrců, Larryho Page, který jej společně se Sergeyem Brinnem v roce 1996 vymyslel při studiu na Standfordské univerzitě, nejde tedy o „hodnocení stránky“, jak bývá PageRank často mylně překládán, ale spíše o „Pageův rank“.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.