PageRank

PageRank (někdy též Page Rank) je pojem z oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO). Označuje se tak propracovaný algoritmus vyhledávače Google, jenž každé webové stránce s vlastním URL přidává číselné ohodnocení, které vypovídá o její kvalitě v rámci struktury ostatních okolních stránek (tzv. odkazové sítě). Zdůrazňujeme, že PageRank se týká každé jednotlivé stránky, nikoliv celé domény.

PageRank vychází z předpokladu, že o kvalitě stránky vypovídá počet zpětných odkazů ze stránek ostatních. Pokud tyto odkazy navíc vedou z kvalitních stránek (tj. ze stránek majících vysoký PageRank), PageRank naší stránky se tím ještě zvyšuje. Pokud však odkazující stránka obsahuje více odkazů, „předávaný“ (ve skutečnosti se PageRank nepředává, odkazující stránka nic neztrácí) Pagerank se dělí tímto počtem odkazů.

Výše zmíněná pravidla jsou však pouhým zjednodušeným pohledem na PageRank, skutečnost je jako obvykle o něco komplikovanější. Pokud se vám i tak zdají příliš složitá, zkuste si představit člověka, který kliká na náhodně vybrané odkazy. PageRank určité stránky je pouze matematickým modelem pravděpodobnosti, že takový uživatel na tuto stránku přijde.

Google používá PageRank nejen při rozhodování, kde se stránka umístí ve výsledcích vyhledávání, ale určuje podle něj i frekvenci indexace a ochotu vyhledávacího robota procházet podstránky daného webu. Podobně to dělají i další vyhledávače se svými ranky (např. JyxoRank či S-rank Seznamu).

Skutečný PageRank používaný vyhledávačem se nedá zjistit (pro tvůrce webu by bylo snazší manipulovat s výsledky vyhledávání), dostupná je pouze jeho aproximace nazývaná GTPR (toolbar PageRank). Zajímavé také je, že ani samotný Google už dnes nepoužívá pouze zde popsaný PageRank (označovaný někdy za klasický), ale s velkou pravděpodobností používá celou řadu dalších ranků, z nichž některé jsou provázány i na obsah stránek.

Název veličiny PageRank je dle vyhledavače Google odvozován od jména jednoho z jeho tvůrců, Larryho Page, který jej společně se Sergeyem Brinnem vymyslel, nejde tedy o „hodnocení stránky“, jak bývá PageRank často mylně překládán.

Odkazy související s pojmem PageRank

Zaujal vás pojem PageRank?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Newsletter

více informací

Facebook: sledujte nás