Long tail

Long tail (v angličtině dlouhý chvost“) je termín z oblasti search engine marketingu (SEM). Týká se klíčových slov, která jsou hodně konkrétní a tím i málo hledaná ve vyhledávačích. Ale kterých je tolik, že součet jejich hledání značně převyšuje hledání slov obecných.

Long tail - graf Řekněme, že máme tabulku klíčových slov pokrývajících nějaký obor. U každého slova víme, kolikrát je hledáno na Google. Seřadíme je podle počtu hledání a vyneseme do grafu.

Nejvíce hledání mají obecná slova. V našem oboru by k obecným frázím patřilo třeba „webdesign“ nebo „tvorba webu“. Zkrátka fráze, které napadnou každého a z nichž každou hledají měsíčně tisíce lidí. Takových klíčových slov ale v každém oboru existuje jen málo.

Dále je tu velká skupina dalších frází, z nichž každou hledá jen několik lidí měsíčně. Avšak takových frází už jsou tisíce. U nás by to byly třeba „optimalizace obchodní účinnost webu“ nebo „webdesign studio Praha 6“. A mnoho dalších. Součet jejich hledání značně převyšuje hledání obecných frází. A právě téhle velké skupině se říká long tail.

Proč je long tail důležitý

Lidé obvykle přeceňují význam obecných frází. Pokud se na ně v SEOPPC zaměříme, bude obtížné ve výsledcích vyhledávání dosáhnout prvního místa. Bude to drahé a bude to trvat dlouho, pokud se to vůbec podaří.

Zaměříme-li se ale na long tail, půjde vše mnohem snáz. To je také jeden z důvodů popularity content marketingu – na long tail se optimalizuje budováním obsahu. Další oblíbenou strategií je využití obsahu generovaného uživateli (komentáře u článků, časté dotazy apod.). I ty long tail posilují, navíc často obsahují fráze, které by vás nenapadly, nebo byste je úmyslně nepoužili (protože jsou nepřesné či nespisovné).

Long tail je také důležitý z hlediska nákupního cyklu. Obecné fráze používají lidé, kteří teprve začínají něco hledat. Jak si postupně ujasňují, co vlastně potřebují, používají konkrétnější a víceslovné fráze. Optimalizace na long tail tedy znamená, že získaní návštěvníci s větší pravděpodobností nakoupí. To platí i pro PPC reklamu, long tailové výrazy mají proti obecným frázím mnohem větší návratnost investic (ROI).

Autor pojmu Long tail

Termín long tail poprvé použil Chris Anderson v roce 2004. Pracoval jako šéfredaktor časopisu Wired a napsal článek o tom, jak internet podporuje prodej okrajových produktů pro specificky zaměřené zákazníky. Na rozdíl od masových prodejů podporovaných televizí a dalšími médii.

Odkazy související s pojmem Long tail

Zaujal vás pojem Long tail?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Facebook: sledujte nás

Newsletter

více informací

Adaptic na Twitteru