Koncept 4P

4P jsou zkratkou z anglických slov product, price, placepromotion (produkt, cena, distribuce a propagace), v obecném marketingu se tak označují čtyři základní složky marketingového mixu. Pokud některá z těchto složek chybí, marketingový mix pravděpodobně nebude účinný.

Co konkrétně označují 4P? Produktem je míněn nejen samotný výrobek či služba, ale také způsob, jakým jsou nabízeny a prodávány. Cena je zřejmá, patří sem však i různé slevy a pobídkové akce. Místem se myslí způsob, jakým si zákazník může výrobek zakoupit, tedy nejde jen o fyzické místo prodeje, ale o celou problematiku distribuce produktu.

Posledním ze 4P je propagace, tedy způsob, jak potenciální zákazníky o výrobku informovat. Patří sem tedy reklama, ale i public realtions a další prostředky podpory prodeje. Na internetu jde o hlavní složku marketingového mixu.

Koncept 4P vytvořil profesor Jerry McCarthy v roce 1960. Dnes je již koncept 4P považován za překonaný. Nejdříve byl doplněn na 5P (people, tedy lidé ve firmě), později vznikl koncept 4C (dívající se na marketing z pohledu zákazníka), 3V (orientovaný na hledání hodnoty pro zákazníka) a další. 

Odkazy související s pojmem Koncept 4P

Zaujal vás pojem Koncept 4P?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Facebook: sledujte nás