Kampaňové parametry

Jde o pojem z oblasti webové analytiky. Jako kampaňové parametry (někdy také UTM parametry nebo měřící parametry) se označují speciální značky v adrese odkazu. Tyto značky umožňují měřícímu systému Google Analytics (či jinému) přesně zjistit, odkud návštěvník na stránku přišel. To se nám hodí například při vyhodnocování efektivity reklamních kampaní.

K čemu kampaňové parametry slouží

Měřící systém má velmi omezené možnosti, jak rozpoznat zdroj návštěvy. Vlastně si umí z prohlížeče přečíst jen tzv. referrer, adresu stránky, z níž na náš web návštěvník přišel. Aby mohl měřící systém určit druh zdroje, tzv. medium, tuto adresu porovná se svým seznamem vyhledávačů. A mohou nastat tři situace:

  • referer odpovídá některému vyhledávači → zdroj je označen jako vyhledávač (organic)
  • referer neodpovídá žádnému vyhledávači → zdroj spadá do seznamu odkazujících stránek (referral)
  • referer nic neobsahuje → zdroj je označen jako „přímá návštěvnost“ (none)

Takto strukturované zdroje návštěv tedy vidíte v Google Analytics, pokud kampaňové parametry nepoužíváte:

Kampaňové parametry - medium v Google Analytics

Modelový příklad

Kdyby návštěvník přišel na náš web hledáním z webu Seznamu, našli bychom ho v přehledech jako zdroj = seznam a medium = organic. Co když si ale zaplatíme na úvodní stránce Seznam.cz velký reklamní banner? Musíme měřícímu systému předat informaci, že tento konkrétní odkaz má odlišit. Tedy v banneru nepoužijeme pouhý odkaz http://www.adaptic.cz/, ale přilepíme k adrese odkazu ještě kampaňové parametry.

Výsledek vypadá takto:

http://www.adaptic.cz/?utm_source=seznam&utm_medium=banner&utm_campaign=eshop

Kampaňové parametry si můžete představit i jako proměnné. Měřící systém z nich pozná následující informace:

  • utm_source=seznam – zdrojem návštěvy je Seznam
  • utm_medium=banner – návštěvník přišel kliknutím na banner
  • utm_campaign=eshop – návštěvník přišel přes kampaň, kterou nazýváme „eshop“

Takto označené návštěvy už si snadno v Google Analytics ze zbytku návštěvnosti vyfiltrujeme a můžeme se třeba podívat, kolik z nich splnilo cíle webu (třeba odeslání poptávky) a na kolik nás tedy jedna takto získaná poptávka vyšla.

Poznámka: Jednotlivé parametry se od jejich hodnot oddělují pomocí znaku „=“, od sebe navzájem pomocí znaku „&“, přičemž před prvním parametrem se uvádí znak „?“, pokud není tento znak ještě v adrese odkazu použit (jinak také „&“).

Existuje pět kampaňových parametrů

Paramatr utm_source

Říká, co je zdrojem návštěvy. Obvykle se sem uvádí adresa domény (třeba idnes.cz), jméno reklamního systému (třeba sklik), jméno sociální sítě (twitter) nebo třeba newsletter či id affliate partnera. Jde o povinný parametr, tj. pokud už kampaňové parametry používáme, musíme ho uvést.

Paramatr utm_medium

Říká, jakého druhu je zdroj návštěvy. Typickými hodnotami jsou banner, cpc (PPC reklama), display (display reklama), email (odkaz z newsletteru), affiliate (odkaz z affiliate programu), social (odkaz se sociální sítě), pdf (z dokumentu)… Opět jde o povinný parametr.

Paramatr utm_campaign

Říká, o jakou jde kampaň. Typickými hodnotami jsou název reklamní kampaně, název produktu, jméno PPC sestavy, název kampaně v newsletteru, název dokumentu apod. Také jde o povinný parametr.

Parametr utm_content

Říká, o jakou jde reklamu. Například pokud na daném webu používáte více rozměrů bannerů, můžete je uvést. Nebo pokud z newsletteru odkazujete na více místech, přes utm_content je můžete odlišit. Také se hodí, pokud zkoušíte A/B testování reklam (střídavě zobrazujete dvě verze téže reklamy). Parametr není povinný.

Parametr utm_term

Říká, jaké klíčové slovo uživatel hledal (např. u PPC reklamy). Tento parametr se obvykle vůbec nepoužívá.

Skrývání kampaňových parametrů

Kvalitní redakční systém by měl umět kampaňové parametry po změření schovat z URL, aby je návštěvník nezkopíroal třeba při vkládání odkazu na svůj web či do sociálních sítí. Bez této funkce totiž hrozí chaos –kampaňové parametry nastavené ke konkrétnímu zdroji návštěv se nekontrolovaně šíří internetem a v Google Analytics pak měříte nesmysly. Klikněte na odkaz http://www.adaptic.cz/?utm_medium=test&utm_source=test a sledujte v adresním řádku, co se stane. Takto by to mělo fungovat.

Odkazy související s pojmem Kampaňové parametry

Zaujal vás pojem Kampaňové parametry?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Adaptic na Twitteru

Články [blog]

6. 8. 2014  |  Články [blog]

Mobilní reklama – jak ji využít?

Pokud máte web přizpůsobený pro mobilní zařízení, začněte se zajímat i o mobilní reklamu. V České republice dnes 15 % populace přistupuje na internet přes chytrá zařízení, po Vánocích 2014 očekáváme nárůst až na 25 %.

celý článek

10. 3. 2014  |  Články [blog]

PPC reklama je stroj na peníze

Klienti se nás často ptají, kolik by měli do PPC reklamy investovat. A kroutí hlavami, když mluvíme o částkách blízkých nekonečnu. Ale je to tak. Přivádí-li reklama zákazníky, neškrťte ji rozpočtem!

celý článek

Newsletter

více informací

Facebook: sledujte nás