Google bomba

Google bomba bývala zvláštním případem optimalizace pro vyhledávače. Šlo o vtípek, často zlomyslný, kterým se určitá komunita pokoušela využít vlastností vyhledávače Google (nebo i jiného) tak, aby na některou konkrétní, zpravidla ne příliš lichotivou frázi hledajícím vracel na prvním místě stránku, proti níž je Google bomba zaměřena.

Častým cílem Google bomby také bývalo zviditelnění webu popisujícího nějakou křivdu. V takovém případě by měla Google bomba dostat tento web na první místo výsledků vyhledávání na klíčové slovo, na jaké je nejčastěji hledán viník křivdy.

Google bomba vycházela ze starších algoritmů moderních vyhledávačů, které na obsah určité stránky usuzují i z textu odkazů na ni vedoucích (viz také off-page faktory). Např. pokud na některou stránku odkážeme textem „plyšový kolibřík“, Google usoudí, že stránka je věnována právě tomuto populárnímu sortimentu. Podstatou Google bomby je tedy sémantika odkazů.

K tomu, aby vznikla Google bomba, však jeden odkaz nestačí, Google totiž sleduje více než 200 různých faktorů, podle nichž řadí výsledky vyhledávání (SERP). Pokud se však podařilo sehnat dostatečné množství zpětných odkazů s daným textem, převážily se tím ony ostatní faktory a Google bomba byla na světě. Odkazovaná stránka pak ani nemusela hledanou frázi obsahovat. Toto však již dnes neplatí, neboť Google své algoritmy upravil, aby vytváření Google bomb zamezil.

Záleželo také na tom, z jakých stránek odkazy pocházely, Google bomba vyžadovala stránky, které mají dostatečně velký PageRank. A právě zde hrály velkou roli weblogy, neboť ty mají obě potřebné vlastnosti – vysoký PageRank a zároveň jejich pisatelé tvořili provázané komunity. Právě proto většinu Google bomb svrhli známí bloggeři.

Google bomba byla objevena v roce 2001 jistým Adamem Mathesem, který ji také s pomocí několika bloggerů vyzkoušel na stránkách svého přítele Andy Pressmana.

Odkazy související s pojmem Google bomba

Zaujal vás pojem Google bomba?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Adaptic na Twitteru

Newsletter

více informací

Facebook: sledujte nás