Eye tracking

Eye tracking původně vznikl jako armádní technologie sloužící ke sledování pohybů lidského oka. Snímače dokážou sledovat nejen kam se člověk dívá, ale i jak daleko zaostřil. Vojáci eye tracking využívají především v helmách pro piloty, slouží jim např. k elektronickému zaměřování cílů.

V oblasti webdesignu se eye tracking objevil poměrně nedávno, ale hned se pro něj našlo několik uplatnění. Používá se třeba v online reklamě, kdy umožňuje porovnat rozmístění jednotlivých inzerátů. Nejužitečnější však bývá při vyhodnocování layoutu (rozložení prvků na stránce), navigace a celkové grafiky. Eye tracking tak umožňuje významně zvýšit použitelnost webu.

Obvyklým výstupem testování využívajícího eye tracking jsou jakési mapy (anglicky heatmaps), zvýrazňující ta místa na stránce, na která se uživatel díval nejdéle. Screenshot stránky je pak překryt poloprůhledným gradientem v závislosti na délce a opakování pohledu. Vyhodnotit eye tracking tedy není nijak obtížné – stačí si například všimnout, že některý obrázek přitahuje více pozornosti, než by měl, nebo že navigace naopak zůstává opomíjena.

Heat mapa ukazuje, kolik pozornosti upoutává obličej. Stačilo však fotografii vyměnit a natočit tak, aby se dítě dívalo na hlavní slogan a díváme se tam také. V praxi to může znamentat zvýšení efektivity o desítky procent.

Hlavní překážkou pro další rozšíření přístrojů umožňujících eye tracking je zatím vysoká cena.

Odkazy související s pojmem Eye tracking

Zaujal vás pojem Eye tracking?

Přemýšlíte, jak nové informace využít v praxi? Kontaktujte nás s poptávkou:

Chci nezávaznou kalkulaci


Facebook: sledujte nás

Newsletter

více informací

Adaptic na Twitteru