Přístupnost webu

Předpokládejme, že už jsme naší internetové prezentaci zajistili dostatečnou viditelnost, nyní nám na ni proudí tisíce lidí. Ostatně, něco nás to také stálo. Víte však, že až třetinu těchto peněz možná vynakládáte zbytečně?

Platí to u webů, jejichž problémem je přístupnost. Podle různých průzkumů má 20–30 % návštěvníků problémy se zobrazením, fungováním nebo používáním běžného webu. To znamená, že tito lidé u vás nic nenakoupí ani nezjistí požadované informace. A co hůř – majitel takového webu dobrovolně přenechává své potenciální zákazníky konkurenci.

Platí to však i naopak, pokud konkurence nemá dostatečně přístupný web, pro vás se přístupnost vaší prezentace může stát významnou konkurenční výhodou.

Přibližně 30 % uživatelů internetu má specifické potřeby, díky nimž nemohou nepřístupný web dostatečně efektivně používat.
Různé studie přístupnosti

Co je to ta přístupnost?

Přístupnost webu (web accessibility) je soubor pravidel, které zajišťují jeho bezbariérovost. Znamená to, že informace na webu obsažené jsou dostupné nezávisle na zobrazovacím zařízení, jeho nastavení (např. přítomnost různých pluginů) a také na fyzickém stavu uživatele.

Přístupnost se samozřejmě netýká jen slepců s jejich slepeckými čtečkami nebo lidí, kteří nemohou ovládat webovou prezentaci myší. Uveďme si pár dalších příkladů, které také mluví pro přístupnost:

Přístupnost webu (ilustrace)

  • Stále větší část populace (nyní asi 25 %) používá některý z moderních prohlížeče (Firefox, Opera). Web optimalizovaný pouze pro MSIE o tyto návštěvníky přichází. Stejně tak se na internetu pohybuje skupina uživatelů, kteří z různých důvodů používají textové prohlížeče. I pro ně je třeba web zpřístupnit.
  • Existuje i spousta moderních zařízení, která kladou na přístupnost webu vysoké nároky, např. PDA či postupně se šířící webové televize.
  • Stále se také zvětšuje počet seniorů užívajících internet. Pro ně webová přístupnost znamená především možnost zvětšit si na stránkách písmo. Podobně důležitý je i kontrast písma.
  • Přístupnost webu závisí také na použitých barvách, podle statistik je totiž každý dvacátý muž barvoslepý. Znamená to, že například neodliší nepodtržené odkazy, může mít problémy s navigací apod.
  • Mezi „postižené uživatele“ patří i roboti vyhledávačů, kteří vnímají pouze textový obsah webu (bez obrázků a multimédií) a stále neumí dobře JavaScript. Webová přístupnost je tedy také základem optimalizace pro vyhledávače (SEO).
Každý pátý obyvatel Austrálie má nějaký fyzický handicap. Přestože ne všechny brání v používání internetu, většinou tomu tak je.
Studie Australian Bureau of Statistics, květen 2004

Jak se hodnotí přístupnost webu?

Pro hodnocení webové přístupnosti existují různé, více či méně přísné metodiky. Především je zde WCAG, norma standardizační organizace W3C, či americká metodika Section 508. V Čechách patří k nejstarším doporučením manifest W4D, slepí a slabozrací mají od roku 2001 svou vlastní metodiku BFW. A nakonec jsou zde i Pravidla pro tvorbu přístupného webu vytvořená z iniciativy ministerstva informatiky ČR.

Co stojí webová přístupnost?

To je na tom to nejlepší. Přístupnost webu nestojí nic navíc. Tedy pokud mají tvůrci webu, především grafik a kodér, příslušné znalosti. Například u nás platíte přístupnost v ceně grafického návrhukódování. Ostatně, stejně to děláme se základní úrovní optimalizace pro vyhledávače nebo s tiskovou verzí, i ty považujeme za standard.

Potřebujete zvýšit přístupnost svého webu?

Nechte si zpracovat přesnou cenovou nabídku co nejdříve:

Chci nezávaznou kalkulaci


Adaptic na Twitteru

Články [blog]

6. 8. 2014  |  Články [blog]

Mobilní reklama – jak ji využít?

Pokud máte web přizpůsobený pro mobilní zařízení, začněte se zajímat i o mobilní reklamu. V České republice dnes 15 % populace přistupuje na internet přes chytrá zařízení, po Vánocích 2014 očekáváme nárůst až na 25 %.

celý článek

Newsletter

více informací

Internetový slovníček

Vybrali jsme pro vás:

Ve slovníčku máme již 190 pojmů.