Použitelnost webu

Díky vnikající viditelnosti vaší webové prezentace na ni přichází dostatečné množství dobře cílených návštěvníků. Web také nemá problémy s přístupností, díky čemuž příchozím neklade do cesty žádné překážky a bariéry. Nyní je třeba webu zajistit ještě dobrou použitelnost.

Použitelnost webu (web usability) je souborem mnoha pravidel zlepšujících interakci návštěvníka s webovou stránkou. Zvyšuje srozumitelnost a přehlednost webu. Použitelnost webu také zaručuje, že se na něm návštěvník snadno orientuje, že se dokáže rychle dostat k požadovaným informacím a plnit na webu i své další cíle (např. registrace, objednávka…). Použitelnost webu se též snaží předcházet problémům, které při tomto procesu obvykle vznikají. A nakonec, webová použitelnost klade důraz i na příjemný uživatelský prožitek.

Přibližně 42 % uživatelů navštíví na webu jedinou stránku – přijdou a hned zase odejdou. To je často dáno právě malou použitelností prezentace.
Naše zkušenosti z praxe

Příklady použitelnosti

Značný význam pro použitelnost má intuitivnost ovládání. Jako příklad si představme několik podtržených slov v textu. Většina uživatelů bude automaticky předpokládat, že jde o odkaz. Pokud na text nepůjde kliknout, budou mít pocit chyby a selhání (klesá tak i důvěryhodnost webu).

Pokud naopak skutečný odkaz nebude podtržený, musí návštěvník při jeho hledání přemýšlet a i to je samozřejmě špatně. Zvyšuje se tím celkový záporný dojem z webu a až dosáhne určité úrovně, návštěvník stránky znechuceně opustí. A nadto – nechceme raději, aby uživatel webu přemýšlel spíše o nabízených produktech?

S použitelností odkazu je vše v pořádku, jestliže se po najetí na odkaz změní kurzor myši na ručičku a nejlépe pokud navíc odkaz ještě změní barvu (odliší se tak od ostatních odkazů, je-li jich více vedle sebe). Použitelnost ovlivňuje i samotný text odkazu, i podle něj se uživatel orientuje. Použitelnost také můžeme ještě zvýšit tím, že barvou odlišíme navštívené a nenavštívené odkazy.

Je zřejmé, kolik se toho dá pokazit nebo vylepšit na pouhých odkazech. Webová použitelnost je však komplexní obor zasahující do mnoha aspektů tvorby internetových prezentací. Mezi další příklady negativně ovlivňující použitelnost patří třeba:

Přístupnost webu (ilustrace)

  • přílišná originalita, především v ovládání webu, ale i při návrhu layoutu nebo vzhledu
  • nekonzistence hlavních prvků a jejich funkčnosti
  • malá rychlost načítání a vykreslování stránky v prohlížeči
  • nefungující či nedostatečná navigace
  • špatná informační architektura – především nelogické uspořádání, rozmístění a malá strukturovanost informací
  • zasahování do uživatelského prostředí prohlížeče, např. obarvené lišty, otvírání odkazů do nového okna
  • neexistence tiskové verze
  • chybějící zpětná vazba
  • nepřívětivý tvar URL
  • u větších webů také chybějící mapa stránek, nefungující chybová stránka 404, neexistující fulltextové vyhledávání
Přibližně 40 % návštěvníků už se na web nikdy nevrátí, pokud jejich první návštěva vedla k negativní zkušenosti.
Jakob Nielsen's Alertbox, říjen 1998

Kdo potřebuje použitelnost

Popravdě, použitelnost potřebují u svého webu všichni. Neposkytujete-li zcela unikátní obsah, nelze očekávat, že uživatel bude ochotný překonávat překážky, aby se k informacím dostal. Raději se vrátí do vyhledávače a najde si jiný web nabízející stejné produkty či služby. Použitelnost webu tedy může být jeho významnou konkurenční výhodou.

Některé prvky zvyšující použitelnost stránek navíc mají pozitivní vliv i na další důležité vlastnosti webu, např. zmiňované texty odkazů či tvar URL významně ovlivňují optimalizaci pro vyhledávače.

Pokud nyní přemýšlíte, jak je na tom s použitelností právě vaše internetová prezentace, rádi vám nabídneme naše služby Celkový rozbor stránekTestování použitelnosti.

Rádi byste zvýšili použitelnost svého webu?

Nechte si zpracovat přesnou cenovou nabídku co nejdříve:

Chci nezávaznou kalkulaci


Adaptic na Twitteru

Články [blog]

6. 8. 2014  |  Články [blog]

Mobilní reklama – jak ji využít?

Pokud máte web přizpůsobený pro mobilní zařízení, začněte se zajímat i o mobilní reklamu. V České republice dnes 15 % populace přistupuje na internet přes chytrá zařízení, po Vánocích 2014 očekáváme nárůst až na 25 %.

celý článek

10. 3. 2014  |  Články [blog]

PPC reklama je stroj na peníze

Klienti se nás často ptají, kolik by měli do PPC reklamy investovat. A kroutí hlavami, když mluvíme o částkách blízkých nekonečnu. Ale je to tak. Přivádí-li reklama zákazníky, neškrťte ji rozpočtem!

celý článek

Newsletter

více informací

Internetový slovníček

Vybrali jsme pro vás:

Ve slovníčku máme již 190 pojmů.