Webový obsah a jeho forma

Známá poučka tvrdí, že obsah je králem webu. Znamená to, že hlavní (a většinou jediný) důvod, pro který návštěvníci na web přicházejí, tkví v informacích. A naopak, pokud internetová prezentace neobsahuje odpovědi na požadavky uživatele, nikdo ji dlouhodobě navštěvovat nebude, nezávisle na její vynikající viditelnosti, přístupnosti, vzhledu a dalších dobře ošetřených vlastnostech.

Obsah a jeho forma (ilustrace)

Je třeba si uvědomit, že návštěvník na web přichází s určitým cílem, např. zjistit více informací o daném produktu. Málokdy je tento cíl přímo shodný s vaším cílem (např. prodat produkt), nicméně většinou mezi nimi vede delší či kratší spojnice. Potřebný rozsah a obsah webu je potom vymezen právě touto spojnicí. Obchodně úspěšný web tedy obsahuje právě takové informace, jež zajistí splnění cíle stránek. Pokud některé informace chybí, ke konverzi nebo jiné požadované akci nedojde (nebo jen málokdy).

Funkci webu však škodí, i pokud informace přebývají. Návštěvníkovi to ztěžuje nalezení informací relevantních, funguje to podobně jako nedostatečná použitelnost webu. A stejně jako jejich nedostatek, i přebytek informací snižuje důvěryhodnost webu. Navíc jsou to zbytečně utracené peníze, jak za vybudování rozsáhlé prezentace, tak za její udržování v aktuálním stavu.

Forma textů

Říká se, že texty jsou na webu vaším prodavačem. Podobně jako dobrý prodavač by měly návštěvníka dovést k tomu, co potřebuje (to je také úkolem informační architektury), zároveň ho však musí přesvědčit, že to skutečně potřebuje (a právě od vás). Kvalitní texty tedy pracují i s psychologií potenciálního zákazníka, s jeho motivátory.

Jak podrobněji vysvětlujeme na stránce Psaní textů pro web (web copywriting), velice záleží i na konkrétní podobě textů, jejich strukturovanosti a celkovém přizpůsobení pro internet. Lidé na internetu totiž skoro nečtou, stránky pouze skenují. Jde o naprosto odlišný způsob vyhledávání informací než u tištěných materiálů.

A konečně, svůj význam má i dobrá znalost lingvistiky, i ta se podílí na budování návštěvníkova názoru. Koupili byste si něco od prodavače, který neumí větnou shodu? Zvláště, když vás jediné kliknutí dělí od všech ostatních prodavačů, co jich na internetu je? Podobně působí také často podceňovaná typografie.

Protože z obrazovky čteme asi o čtvrtinu pomaleji než z tištěné prezentace, lidé většinou stránku pouze skenují. Tomu je třeba texty přizpůsobit.
Naše zkušenosti z praxe

Nejen texty tvoří obsah

Často lze jedním obrázkem vyjádřit více než stovkou slov. Obrázky mají také výhodu v tom, že dokáží návštěvníka zaujmout, zvýšit a soustředit jeho pozornost. A té se obecně nedostává, internet je plný lepších lákadel, než je právě váš web. Kde nestačí obrázky, tam se často prosazují animace a další multimédia. Své místo má dnes na moderním webu i video, stále více se rozšiřuje také podcasting.

Dalším užitečným obsahem webu mohou být specializované webové aplikace. Prodáváte dietní přípravky? Nechte návštěvníky, aby si na vašich stránkách spočítali BMI. Nabízíte tepelnou izolaci? Umožněte návštěvníkům zjistit přibližné tepelné ztráty jejich domu vyplněním jednoduchého formuláře. Jistě vás teď napadá i nějaká aplikace vhodná pro váš obor podnikání.

Zajímavý obsah zvyšuje viditelnost

Obsah webu prospěšný návštěvníkům má ještě jednu užitečnou vlastnost. Samovolně zajišťuje link building. Čím je unikátnější, tím více zpětných odkazů dokáže vytvořit. Zajímavý obsah webu je potřebný i pro výměnu odkazů, neboť na stručný, čistě komerční, klasicky nudný web své návštěvníky doporučí jen málokdo.

Potřebujete pomoci s webovým obsahem?

Nechte si zpracovat přesnou cenovou nabídku co nejdříve:

Chci nezávaznou kalkulaci


Adaptic na Twitteru

Články [blog]

6. 8. 2014  |  Články [blog]

Mobilní reklama – jak ji využít?

Pokud máte web přizpůsobený pro mobilní zařízení, začněte se zajímat i o mobilní reklamu. V České republice dnes 15 % populace přistupuje na internet přes chytrá zařízení, po Vánocích 2014 očekáváme nárůst až na 25 %.

celý článek

Newsletter

více informací

Internetový slovníček

Vybrali jsme pro vás:

Ve slovníčku máme již 190 pojmů.