Obchodní efektivita webu

Nemáte-li za sebou hned několik zdařilých projektů, je jen velmi malá pravděpodobnost, že se vám podaří postavit úspěšný web na první pokus. Zvláště v dnešním konkurenčním prostředí. A i pokud potřebné zkušenosti máte (nebo je získáte výběrem správného partnera), zjistíte, že pro úspěch na internetu neexistuje žádný obecně platný recept.

Co je obchodní efektivita webu?

Ptáte se, co přesně máme na mysli tou obchodní efektivitou? Nemluvíme jen o způsobilosti webu k dosahování jeho cílů (tedy zda web funguje, jak má). Jde o schopnost vytěžit maximum z potenciálu, který internet pro konkrétní okolnosti – určitý obor s určitou konkurencí, danou firmu, její aktuální stav a možnosti – poskytuje. A zdaleka se to netýká jen internetových obchodů.

Obchodní efektivita je jakousi korunkou, nejdůležitější ze všech vlastností každé prezentace. Viditelnost webu, jeho přístupnost, použitelnost, důvěryhodnost a další vlastnosti jsou vlastně složkami, které vhodně namíchané obchodní efektivitu umožňují (případně ji zvyšují). Nejde již tolik o použité technologie jako spíš o marketingové nazírání na webovou prezentaci jako na zdroj zisku či způsob jak peníze ušetřit (např. proti jiným formám podpory prodeje).

V roce 2005 nakoupilo online 2 797 000 lidí, což je asi o 640 000 lidí více než roku 2004. Nákup přes internet si zkusilo už 85 % internetové populace ČR.
Průzkum společnosti GfK Praha, únor 2006

Tři kroky pro obchodně efektivní web

Ano, obecně platný recept neexistuje. Přesto je možné učinit kroky, které k obchodně efektivnímu webu povedou. Tři z nich jsou základem:

  • Celková koncepce
  • Měření obchodní efektivity
  • Ladění a testování

Celková koncepce

První krok je třeba učinit hned na začátku projektu. Je to trochu jako s budováním domu. Dokud nemáte přesný plán, nemá smysl pouštět se do stavby. U malé prezentace často stačí základní analýza, u rozsáhlejších projektů bývá nutné detailně naplánovat internetovou strategii.

Vy dodáte informace ze svého oboru, vysvětlíte nám zákonitosti svého podnikání. My se skvěle orientujeme v internet marketingu jako celku, v jeho možnostech i potenciálních záludnostech. Společně definujeme konkrétní cíle projektu a přesnou taktiku, jak jich dosáhnout. Bez celkové koncepce se zkrátka nelze dopracovat úspěchu.

Měření obchodní efektivity

Obchodní efektivita webu (ilustrace)

Překvapivé množství společností vůbec svůj web nesleduje, natož aby něco měřily. Investují do něj peníze, aniž by zjišťovaly výsledek. Často dokonce ani netuší, zda se jim jejich internetová prezentace vůbec vyplácí. Nejvyšší modlou bývá návštěvnost.

Asi tušíte, že tudy cesta k obchodní efektivitě webu nevede. Je nezbytné vědět, co je konverze. Umět si spočítat konverzní poměrnávratnost investic (ROI). Je třeba chápat nejčastější modely online reklamy (PPT, PPV, PPC…) a rozumět jejich rozdílům a výhodám. Také míra prokliku (CTR) je při mnoha výpočtech důležitá. Není to nic složitého, při všech těchto propočtech vystačíte s trojčlenkou.

Ladění a testování

Přes všechno plánování a pečlivost při výstavbě má každá internetová prezentace zpočátku různé trhliny a malé či větší problémy. Jejich odhalování a odstraňování funguje podobně jako vybírání kamínků ze sklenice. Nejprve je potřeba vybrat největší kameny, abychom se dostali k menším a nakonec i k písku mezi nimi. Web zkrátka nelze odladit najednou. Proto také testování obvykle probíhá postupně a proto ho není nikdy dost.

K nejdůležitějším technikám patří zejména:

  • Analýzy návštěvnosti – používají se pro sledování a vyhodnocování funkčnosti webu. Minimem jsou analýzy poskytované v rámci webhostingu, často se vyplatí využít řešení třetích stran, ať už offline (analýza logů serveru) nebo online (na stránky je přidán měřící kód).
  • Celkový rozbor stránek – dává majiteli základní informace o technickém stavu webu, jeho potenciálu, konkurenceschopnosti a zejména o slabých místech, na nichž je třeba důkladněji zapracovat
  • SEO analýza se využívá především při optimalizaci pro vyhledávače, slouží nejen k plánování nejvhodnějších strategií ve vyhledávačích, ale i k odhalování chyb a prohřešků, které zbytečně stránky připravují o návštěvníky.
  • Testování použitelnosti – v základu vám doporučíme heuristickou analýzu použitelnosti vycházející z výzkumů a obecných pravidel použitelnosti. V případě potřeby hlubší analýzy pak dobře poslouží uživatelské testování.
  • A/B testování – technicky jednoduchá metoda umožňující vzájemné porovnávání dvou variant téhož marketingového nástroje (např. banneru, grafického návrhu, textu stránky).

Potřebujete zvýšit obchodní efektivitu svého webu?

Nechte si zpracovat přesnou cenovou nabídku co nejdříve:

Chci nezávaznou kalkulaci


Adaptic na Twitteru

Newsletter

více informací

Články [blog]

6. 8. 2014  |  Články [blog]

Mobilní reklama – jak ji využít?

Pokud máte web přizpůsobený pro mobilní zařízení, začněte se zajímat i o mobilní reklamu. V České republice dnes 15 % populace přistupuje na internet přes chytrá zařízení, po Vánocích 2014 očekáváme nárůst až na 25 %.

celý článek

10. 3. 2014  |  Články [blog]

PPC reklama je stroj na peníze

Klienti se nás často ptají, kolik by měli do PPC reklamy investovat. A kroutí hlavami, když mluvíme o částkách blízkých nekonečnu. Ale je to tak. Přivádí-li reklama zákazníky, neškrťte ji rozpočtem!

celý článek

Facebook: sledujte nás

Internetový slovníček

Vybrali jsme pro vás:

Ve slovníčku máme již 190 pojmů.