3 tipy pro zvýraznění webu ve vyhledávání

25. 2. 2014  |  Jan Štráfelda

Na Google stále přibývá možností, jak ovlivnit podobu výsledků vyhledávání. K odkazu lze přidat hodnocení a cenu produktů, fotografii autora textu apod. Při stejném umístění tak získáte více návštěvníků – až o desítky procent.

Rich snippets (strukturované úryvky)

Ukázku Rich snippets vidíte na přiloženém obrázku. Našemu klientovi Spotřebiče-Whirlpool.cz sice na danou frázi patří až druhé místo, ale díky výrazným hvězdičkám v hodnocení produktu získává podstatně více prokliků než místo první. Viditelnost odkazu zvyšuje i zobrazená cena a informace o skladové dostupnosti v e-shopu.

Ukázka rich snippets
Rich snippets pro produkty e-shopu

Všimněte si také zeleného odkazu na samotný web – místo dlouhého nepřehledného řádku je vypsáno několik odkazů v podobě drobečkové navigace. Uživatel vyhledávače se tedy může prokliknout rovnou do sekce „Malých spotřebičů“ nebo „Kuchyňských robotů“, nejen na cílovou stránku. Na rozdíl od klasického formátu, který používá web na třetím místě.

Informace pro rich snippets získává Google z tzv. mikrodat, speciálních značek, které jsme za tímto účelem umístili do šablony stránky. Existují značky pro různé příležitosti, třeba recenze, recepty, události apod. Podobu vašich mikrodat si můžete ověřit speciálním nástrojem od Google.

Specifikace mikrodat se stále vyvíjí. Kdo tento vývoj nezaspí, získá proti konkurenci ve vyhledávačích významnou výhodu.

Google Authorship

Pokud články propojíme s profilem autora na síti Google+, vyhledávač u odkazu zobrazí i jméno autora a fotografii. Ta významně zvýší viditelnost odkazů a tím i míru prokliku. Má-li autor hodně přátel (kruhů) v Google+, zobrazí se i jejich počet, což také získává kliknutí (návštěvník raději klikne na článek od významného autora).

Ukázka Google Authorship
Naše původní verze Google Authorship

Google Authorship je pokus vyhledávače Google propagovat více svou sociální síť Google+ a zároveň zlepšit výsledky vyhledání zapojením tzv. Author Ranku. Ten se týká konkrétních lidí (profilů na Google+) a vyjadřuje, za jak významného odborníka na dané téma vás Google považuje. Zjednodušeně řečeno Author Rank stoupá s počtem a kvalitou vašich článků a také s tím, jak roste počet a význam webů, kde vám články vycházejí. Vstupují sem i další faktory (třeba téma, interakce u článku, sdílení článku atd.). Pro zájemce rozsáhlý popis v angličtině.

Tip: rozhodně má smysl si reputaci pomocí Google Authorship dlouhodobě budovat, protože má vliv i na umístění článků ve výsledcích, nejen na jeho vyšší CTR. Podle našich měření stouply počty přivedených návštěvníků v řádu desítek procent. A vliv na výsledky se bude nejspíš dále zvyšovat, protože Google Authorship je obtížné zmanipulovat, na rozdíl od jiných signálů (jako jsou třeba zpětné odkazy).

Google nepoužívá strukturované úryvky ani fotku u článků automaticky, i když vše správně propojíte a nastavíte. Algoritmy pro jejich zobrazení se postupně vyvíjejí. A záleží i na tom, za jak významný váš web Google považuje a jak velký Author Rank vám spočítal. Čím více lidí bude Google Authorship používat, tím vyšší číslo budete potřebovat.

Druhá ukázka Google Authorship
Narychlo vytvořená nová verze obrázku kvůli testování, efekt změny teď měříme

Tip: vyplatí se pohrát si s profilovou fotografií. Rozeznatelnost a výraz obličeje, barva oblečení a pozadí stránky nebo třeba tvar obrázku mohou hrát výraznou roli v tom, kolik návštěvníků takto získáte. Zejména ve chvíli, kdy Google Authorship začne používat větší množství webů. Která z obou variant si podle vás získá více pozornosti?

Titulek a meta tag Description

Meta tag descripiton, neboli popisek stránky, vznikl už v samotných začátcích internetu. Na stránce ho nevidíte, jde o skrytou značku, kterou si vyhledávač načte z hlavičky stránky společně s titulkem. Jeho správu už dnes umožňuje většina redakčních systémů, stejně jako nezávislou správu titulku.

Ukázka Google Authorship
Adaptičí titulek a popisek na Google, dlouhodobě 4. místo na frázi „tvorba webu“. Heč :-)

Protože je meta tag description snadno manipulovatelný, neovlivňuje umístění ve výsledcích (na rozdíl od titulku, který je naopak klíčový). Vyhledávače ho však stále používají při zobrazování výsledků vyhledávání. Pokud obsahuje hledanou frázi, vyhledávač ho vypíše jako textový popisek u odkazu místo úryvku vybraného z obsahu stránky. Meta tag description by měl by splňovat tyto požadavky:

  • být maximálně 160 znaků dlouhý
  • obsahovat onu klíčovou frázi, na kterou se stránka nejspíš zobrazí (u-shopu to bude název produktu)
  • obsahovat unikátní výhodu, která vás odlišuje od koknurence (USP)
  • obsahovat výzvu k akci („Vyberte si“, „Kupte“...).

Pomocí meta tagu description můžete ovlivnit, zda na daný odkaz uživatel klikne. Proto se stále vyplatí si s popisky stránek dát práci. Na rozdíl od stejně starého meta tagu keyword, který už je dnes prakticky mrtvý a nemá smysl se jím zabývat.


Vaše názory


Internetový slovníček

Vybrali jsme pro vás:

Ve slovníčku máme již 190 pojmů.

Řekli o nás

Jan Odvárko, BEST DRINK s.r.o.

Společnost Adaptic jsme oslovili v souvislosti s naší potřebou vytvořit nový e-shop. V Adapticu vyšli našim požadavkům vstříc a vytvořili přehledný, uživatelsky přátelský obchod, který ...

celé prohlášení

Newsletter

více informací

Adaptic na Twitteru

Facebook: sledujte nás