Zájmově orientovaná reklama na dosah

16. 3. 2009  |  Jan Štráfelda

Před čtyřmi dny oznámil vyhledávač Google zahájení testování nového způsobu reklamního cílení, tzv. zájmově orientované reklamy. Na rozdíl od dosud používané kontextové reklamy se inzeráty a grafické reklamní prvky nebudou zobrazovat podle obsahu stránky, ale podle zájmů a zálib konkrétního návštěvníka.

Zájmově orientovaná reklama (Interest-based Advertising = IBA) je dalším logickým krokem ve zvyšování relevance nabízené reklamy a tím i její účinnosti. Na rozdíl od zdlouhavého nástupu kontextové reklamy po roce 1998 vytlačujícího špatně necílenou bannerovou reklamu bude tentokrát záměna rychlá, neboť obsahová síť vyhledávače Google již nyní zasahuje zhruba 3/4 internetové populace.

Zájmově orientované reklama by měla být výhodná:

  • pro uživatele: internetová reklama bude relevantnější a tudíž užitečnější
  • pro inzerenty: lepší cílení a tedy i vyšší návratnost investic (ROI)
  • pro majitele stránek: lepší zhodnocení reklamního prostoru, navíc nezávislé na tématu webu
  • pro Google: vyšší zisky, reklama už nyní tvoří 97 % příjmů firmy

ČR systém představila ředitelka české pobočky Taťána le Moigne a oficiální blog Google. Podle těchto zdrojů je nyní systém testován v obsahové síti Googlu (AdSense) a na videoserveru YouTube, do ostrého provozu bude spuštěn během několika týdnů. V ČR se nový druh reklamy zřejmě objeví ve druhé polovině roku.

Princip fungování zájmově orientované reklamy

Informace o zájmech uživatele budou zjišťovány dvěma způsoby:

  • automaticky dle tématu často navštěvovaných stránek v minulosti (či zobrazených videí v případě YouTube)
  • ručním nastavením na speciální stránce, v tzv. Ads Preference Manageru

V Ads Preference Manageru si také bude moci uživatel cílení reklamy dle zájmů úplně vypnout. Ve všech případech se informace uloží do anonymní cookie (textového souboru v počítači uživatele) a odtud bude načítána reklamním systémem při zobrazení stránky s reklamou.

Potřebnou technologii získal Google v roce 2007 nákupem společnosti DoubleClick v hodnotě 3,1 miliardy dolarů.


Vaše názory


Newsletter

více informací

Internetový slovníček

Vybrali jsme pro vás:

Ve slovníčku máme již 190 pojmů.

Facebook: sledujte nás