QR kódy – jak na kreativní využití
QR kódy se i letos drží mezi marketingovými trendy. Nemusí však sloužit jen jako zkratka k obsahu na webu. Nejlépe fungují, když přímo na nich postavíte koncept celé kampaně.
Co je QR kód
Čtvercový obrazec, který podobně jako klasický čárový kód přenáší data – jen jich zvládne více. Nejčastěji jde o webovou adresu, číslo (třeba ID produktu), poměrně dlouhý text (cca 4 000 znaků) nebo vizitku ve formátu vCard. Ačkoliv si firma Denso Wave patentovala QR kódy již v roce 1994, teprve s rostoucím rozšířením chytrých telefonů dostává jejich využití v marketingu smysl.
QR kódy se stále vyvíjejí a tak dnes už nemusí vypadat jako rozsypaný čaj. Čtečka je přečte i při mírném zkreslení a různých barvičkách. Součástí může být i logo, které na kód upoutá pozornost. Jen pozor na cílovku – ne všichni majitelé smartphonů QR kódy znají (ve skutečnosti jen asi polovina). Divočejší verze jsou tak zatím určeny spíš pro geeky.
Nápady, které se platí zlatem
Klasickou aplikací QR kódu je umístění na reklamní nosič – plakát, reklamu v tisku apod. Hned vedle názvu domény. Ale QR kódy mají na víc, přemýšlíme-li o nich kreativně. Na několika příkladech si ukážeme zajímavější a obchodně účinnější koncepty.
QR shoppping
V listopadu 2011 otevřel Mall.cz virtuální drogerii v pražském metru. Doprava zdarma, rychlá objednávka načtením kódu... V zahraniční takto proběhla celá řada projektů, inspiraci hledejte na Google. Není však nutné hned tapetovat metro – co třeba přidat QR kódy k jednotlivým produktům ve výloze a odkázat do e-shopu? Váš kamenný obchod může prodávat, i když prodavačky spí.
Recenze na lokální provozovny
QR kód nemusí sloužit jen k získávání nových zákazníků. Může také pomoci s předáním pozitivní zkušenosti od zákazníků stávajících. Zkuste dát na vstupní dveře své restaurace odkaz na recenze na Google Places, jak ukazuje přiložené video.
Na dveřích hotelu či penzionu zase nesmí chybět odkaz na přidání recenze v TripAdvisoru. Kdy jindy požádat o recenzi, než dokud je zákazník „pod vlivem“ služby?
Budování komunity, mailingy
Mají vaše produkty komunitní potenciál? Neodkazujte z reklamy na firemní web, ale na svou facebookovou stránku. Jako cílovou stránku nastavte speciální záložku, kde vysvětlíte výhody zapojení do komunity. Umístěte sem i přihlášení k newsletteru a výsledný efekt tak zdvojnásobíte. To jsou jen hrubé obrysy dané koncepce. Umíme si představit provázání s neobvyklými nosiči, jako jsou virálně šířené samolepky, street artová reklama...
U email marketingu ještě zůstaneme. Moc se nám líbí možnosti kombinace QR kódů s e-learningem. Zájemce vloží přes telefon svou adresu a váš mailer mu pak v pravidelných intervalech zasílá vzdělávací emaily (i s firemními USP). Stačí najít to správné místo k propagaci (konferenci, stánek na veletrhu, přednášku na VŠ...).
Personalizované direct maily
Propojení QR kódů s direct marketingem se přímo nabízí. Každý kód může vést na personalizovanou adresu, jejíž obsah vytvoříte podle dat v CRM systému. Co na ní bude? Video ředitele s osobním poděkováním nejvýznamnějším zákazníkům? Kupón na příští nákup? Osobní přání k Vánocům či narozeninám? Hrajte si ;-)
Podrobnosti o předmětu či místě
Co zkusit dát QR kód rovnou na etiketu výrobku jako rychlou možnost objednat další balení? Nebo tip pro realitní kancelář: QR kód na budově k prodeji vedoucí na 3D prohlídku. Městský úřad může jednoduchou cedulkou u historických objektů zpřístupnit další informace pro turisty…
Myslíte, že pro oblast průmyslu se QR kódy nehodí? Pokud nabízíte technologické celky provozované přímo u zákazníků, umožněte přes QR kód načítat servisní protokoly a historii produktu. Získáte tak přidanou hodnotu, kterou se odlišíte od konkurence.
Materiály ke stažení
Samozřejmostí by mělo být umístění QR kódů na produktové listy a další materiály, které se mohou šířit offline. QR kódy se také výborně hodí na infografiky, zejména pro umístění odkazu na doplňující článek. Většina webů, které vaši infografiku převezmou, na zdroj bohužel neodkáže.
Jak už jsme zmínili, QR kód může nést i kontaktní údaje. Proč ho ještě nemáte na své vizitce?
Pět nejčastějších chyb využití QR kódů
Nejšílenější QR kód, Wtfqrcodes.com
Při plánování kampaně se vyhněte těmto chybám:
-
Jen QR kód nestačí
Počítejte s tím, že QR kód si přečte jen malá část cílovky. Někteří ho vůbec neznají, jiní nepoužívají chytré telefony, další v nich nemají čtečku či mobilní připojení… Nezapomeňte připsat klasickou adresu.
-
Chybí motivace k akci
Dejte lidem vědět, co přečtením QR kódu získají. Uvidí trailer k propagovanému filmu? 3D prohlídku nemovitosti? Řekněte jim důvod, proč čtení kódu věnovat čas.
-
Chybná cílová stránka
Neodkazujte na běžnou podstránku webu, vytvořte speciální landing page pro danou kampaň, samozřejmě v mobilním provedení. Přizpůsobte ji kontextu, ve kterém návštěvník přichází.
-
Problematické umístění
Z plakátu nad eskalátorem nebo z polepu tramvaje si asi nikdo QR kód nepřečte. Pobavte se článkem 10 příkladů QR kódového šílenství na eConsultancy. Aby byl QR kód čitelný, měl by mít alespoň 25 mm.
-
Neměří se výsledky
Nezapomeňte do QR kódu zahrnout kampaňové parametry Google Analytics. Výslednou adresu prožeňte zkracovadlem (třeba Bit.ly, které samo počítá statistiky) – čím je obsah kratší, tím je QR kód čitelnější.