Mobilní reklama – jak ji využít?

6. 8. 2014  |  Ladislav Chyba

Pokud máte web přizpůsobený pro mobilní zařízení, začněte se zajímat i o mobilní reklamu. V České republice dnes 15 % populace přistupuje na internet přes chytrá zařízení, po Vánocích 2014 očekáváme nárůst až na 25 %.

Lidé nepoužívají chytré telefony a tablety jen k prohlížení stránek, ale rovnou přes ně nakupují. Celosvětová statistika uvádí, že loni proběhlo prostřednictvím mobilních zařízení celých 15 % nákupů, v průběhu roku 2014 by měl trend překonat 20 %. V ČR je růst ještě rychlejší, což potvrzují i dotazníkové výzkumy APEK.

Mobilní reklama tedy přímo vede návštěvníka ke konverzi. Zároveň však platí, že v mobilní reklamě panuje menší konkurence než v reklamě desktopové. Ceny mobilní reklamy se proto pohybují níže. Stejně jako v ekologii platí, že kdo volnou niku obsadí dříve, vyhrává!

Základní druhy mobilní reklamy

  • Mobilní textová PPC reklama při hledání na Google
    Mobilní textová PPC reklama při hledání na Google

    Mobilní PPC reklama

    Stejně jako u klasické reklamy jde o placená kliknutí zahrnutá do výsledků vyhledávání v podobě textových odkazů. V obsahové síti funguje mobilní reklama jako textová, bannerová nebo video reklama. Nejdůležitější reklamní systémy jsou v ČR stejné jako pro desktopovou reklamu – AdWords a Sklik.

    Lze však využít i Facebook – věděli jste, že dokáže cílit i na konkrétní druhy mobilních zařízení (třeba jen na telefony iPhone 5)?

  • Mobilní display / bannerová reklama

    Nejčastěji se jedná o statické obrázky, i na mobilních zařízeních však najdete rich-media formáty, jakou jsou interstitial bannery zobrazované nad celou šířkou stránky, pohyblivé bannery létající nad stránkou, video layery nebo expandující bannery, které zakrývají část stránky. Proti desktopovým kolegům však samozřejmě jednodušší a méně náročné na datový přenos.

    Pokud vás téma zajímá, zkuste si projít produktový list mobilní reklamy na Seznam.cz (pdf, 6,71 MB). Jednotlivé formáty pěkně představují na videu.

  • Mobilní RTB reklama

    V roce 2012 ještě neexistovala, v loňském roce už v USA představovala trh o velikosti 110 milionů dolarů. Pro letošní rok je její rozpočet v USA odhadován na 436 milionů dolarů.

  • Mobilní video reklama

    Krátká videa s reklamním sdělením umístěná na videoportálech. Nejznámější portály v ČR jsou YouTube a Stream. Počty zobrazení videí na mobilních zařízeních neustále stoupají, podle Smart Ad Serveru stouply za poslední rok 2,4×. A s nimi stoupají i zobrazení mobilní video reklamy.

  • QR kódy

    Využívají černé a bíle bloky uskupené do čtverce, které po naskenování tzv. QR čtečkou zobrazí zakódovaný obsah. Ten nese textovou informaci a často i odkaz na internetové stránky. Přikládají se nejčastěji k off-line reklamě. Jejich výhodou je možnost sdělení většího množství informací na malé ploše.

  • SMS / MMS reklama

    Jedná se převážně o textová / obrazová reklamní sdělení přijímaná mobilním zařízením.

Pro koho se mobilní reklama hodí?

Z výše uvedených dat by se mohlo zdát, že mobilní reklama se chová podobně jako reklama desktopová. Nenechte se však zmýlit, stejně jako u všeho v online marketingu je třeba přemýšlet a testovat. Mobilní reklamu vždy měřte nezávisle na desktopové a stejně tak i vyhodnocujte její návratnost.

Příkladem může být zajímavá studie zpracovaná na půdě Columbia Business School. Zjišťovala, jaký sortiment je vhodný pro propagaci mobilní display reklamou, která teď v USA hodně frčí. Ukázalo se, že mezi jednotlivými druhy produktů jsou v účinnosti velké rozdíly.

Než se uchýlíme k uplatňování oblíbeného pravidla „spray and pray“ (šíření reklamy bez segmentace a cílení, kdy jen doufáme, že se někdo chytí), doporučuje profesor Miklos Sarvary položit si nejdříve několik základních otázek:

  • Mobilní bannerová reklama na Lupě
    Mobilní bannerová reklama na Lupě

    Jaké zboží nabízím?

    Ne každý sortiment je vhodný k prodeji přes mobilní kanály. Předmětům jednorázové, rychlé a opakované spotřeby mobilní reklama tolik nepomůže.

  • Je to produkt zbytný nebo nezbytný?

    Velkou roli hraje užitečnost. Řada lidí se důkladně rozhoduje, kam investují své finance. Mobilní reklama na zbytné produkty se vyplácí méně.

  • Jak dlouho se kupci rozhodují?

    Trvá potenciálním zákazníkům rozhodování delší dobu, než skutečně nakoupí? Pak je mobilní reklama vhodným řešením. Pokud se budete dostatečně připomínat i v prostředí mobilního zařízení, vaše šance k prodeji výrazně vzrostou.

Ze studie vyplývá, že účinnost reklamy se úzce pojí s psychologickou stránkou věci. Zákazníci před nákupem hromadí a porovnávají dostupné informace o produktu. Nákupní cyklus se s vyšší užitnou hodnotou produktu prodlužuje. Klasickým příkladem je nákup nového rodinného vozu, nábytku nebo luxusní elektroniky. V takových situacích zákazníci kalkulují s pořizovacími náklady, delším užíváním a vhodností produktu pro jejich potřeby. Stávají se zároveň náchylnější k příjmu reklamních sdělení a mobilní display reklama na ně lépe působí.

Naopak krátká rozhodovací doba se projevuje u zboží podléhajícímu našim vnitřním potřebám a tužbám (knihy, lístky na kulturní akce a další). Zboží kupujeme bez delšího váhání a příliš po rozšiřujících informacích nepátráme. Pro mobilní display reklamu je zboží s krátkou rozhodovací dobou méně vhodným typem sortimentu.


Vaše názory


Certifikovaná firma

Adaptic = Google Partner

O vaši PPC reklamu se starají lidé, jejichž znalosti byly oficiálně prověřeny společností Google.

Internetový slovníček

Vybrali jsme pro vás:

Ve slovníčku máme již 190 pojmů.

Řekli o nás

Anna Dufková, Whirlpool Czech Republic

Spolupráci na projektu flash hry se společností Adaptic si velmi chválím. Kreativní přístup k projektu a kvalitní provedení hry je velmi důležité. Největší odměnou pro nás všechny jsou spokojení ...

celé prohlášení

Newsletter

více informací

Adaptic na Twitteru

Facebook: sledujte nás