Mise a vize při tvorbě webu

6. 6. 2009  |  Jan Štráfelda

Na úvodní schůzce se ptáme klientů, co je jádrem jejich podnikání a kam jejich firma směřuje. Odpovědi jsou důležité při úvahách, jak nejlépe navrhnout nový web a celý internet marketingový mix. Avšak jen málo klientů dokáže odpovědět stručně a srozumitelně. Nemají totiž jasně definovanou misi a vizi.

Význam mise a vize

Mise a vize jsou termíny pocházející z oblasti strategického plánování. Obvykle jde o stručný interní dokument popisující poslání a hlavní cíle firmy. Při jakémkoliv rozhodování lze s definicí mise a vize porovnat zvažované varianty, což vedení firmy i řadovým zaměstnancům pomáhá udržet vytyčený směr. Znalost mise a vize mezi zaměstnanci také zvyšuje motivaci, neboť vytváří pocit spoluodpovědnosti.

Co je mise

Mise (anglicky mission, mission statement) odpovídá na následující otázky:

  • Kdo jsme?
  • Co děláme?
  • Proč to děláme?
  • V čem jsme dobří a proč?
  • Pro koho tu jsme?
  • Kdo nebo co za námi stojí?

Říká tedy, jací bychom chtěli nyní být, měla by ukazovat pole působnosti firmy a odkazovat na její základní hodnoty. Na rozdíl od vize se mise soustředí na přítomnost či nejbližší budoucnost. Například u nás v Adapticu zní definice mise takto:

Porozumět skutečným potřebám jednotlivým klientů a pomáhat jim efektivně využívat internetový marketing. To vše na principu oboustranně výhodných a dlouhodobých vztahů.

Co je vize

Vize (anglicky vision, vision statement) udává směr, kterým se firma ubírá. Popisuje vzdálenější budoucnost (obvykle v řádu 2–5 let). Říká, čeho bychom chtěli časem dosáhnout. V Adapticu máme vizi definovánu takto:

Stát se všeobecně preferovaným partnerem jak pro zákazníky, tak pro zaměstnance. Pružně reagovat na budoucí rozvoj internetu poskytováním nadstandardních služeb dle nejmodernějších trendů.

S misí a vizí se setkáte v nejrůznějších marketingových dotaznících a analýzách, např. u SWOT analýzy. Často od nich bývá odvozen firemní slogan. Na rozdíl od vize se funkční formulaci mise obvykle podaří vytvořit až po určité době fungování společnosti (kdy už firma dobře zná své místo na trhu).

Formulace mise i vize

Pokud ještě misi a vizi nemáte definovanou, zkuste to. Budou se vám při vašem podnikání hodit v mnoha situacích a věnovaný čas se určitě vyplatí. Snažte se, aby vaše formulace mise i vize byla:

  • přesná, aby jasně vyjadřovala pozici i záměry společnosti
  • přitom však dostatečně obecná, aby určovala dlouhodobý směr a nemusela se každou chvíli měnit
  • stručná, obvykle se doporučuje rozsah 150–250 znaků
  • pozitivně laděná, aby pomáhala zlepšovat motivaci zaměstnanců i potenciálních zákazníků

Tip: Osvědčeným způsobem vytváření mise a vize je vzít prvotní nástřel, vybrat z něj klíčová slova nejlépe popisující firemní poslání, seřadit je dle jejich logiky a teprve poté se z nich pokoušet sestavit finální definice.

Využití mise a vize na internetu

Je zřejmé, že v internetovém marketingu se mise a vize uplatňují především při plánování koncepce webu a při definici jeho komunikační strategie. Protože se mise a vize obvykle týkají celé firmy, měly by být východiskem, od něhož se odvíjí další kroky. Proto byste definici mise a vize měli znát dříve, než oslovíte svého web developera či internetového konzultanta.

Mise a vize však nemusí být formulovány jen pro firmu jako celek, lze je s úspěchem využít i při popisech jednotlivých produktů či služeb. Obvykle tak pomáhají s identifikací USP, jedinečného prodejního argumentu. Mise a vize se také hodí při plánování projektů a dalších firemních aktivit, včetně těch internetových.

Ačkoliv šlo původně o interní dokument, dnes bývá přehledně strukturovaná stránka „Mise, vize a hodnoty“ často vkládána na firemní web místo dříve tak oblíbených vyprávění typu „Kdo jsme“. Je to trochu móda, ale firma tak zároveň dává najevo, že má ve své orientaci jasno.


Vaše názory


Adaptic na Twitteru

Články [blog]

6. 8. 2014  |  Články [blog]

Mobilní reklama – jak ji využít?

Pokud máte web přizpůsobený pro mobilní zařízení, začněte se zajímat i o mobilní reklamu. V České republice dnes 15 % populace přistupuje na internet přes chytrá zařízení, po Vánocích 2014 očekáváme nárůst až na 25 %.

celý článek

Newsletter

více informací

Internetový slovníček

Vybrali jsme pro vás:

Ve slovníčku máme již 190 pojmů.

Facebook: sledujte nás