Grafický rozcestník na úvodní stránce

10. 6. 2009  |  Jan Štráfelda

Úvodní stránka webu obvykle plní několik úkolů, například informuje návštěvníka o účelu prezentace nebo mu poskytuje nejnovější aktuality. Především však slouží jako rozcestník k nejdůležitějším podstránkám. Chceme-li některé z těchto podstránek opravdu zvýraznit, upoutáme na ně pozornost pomocí speciálního grafického panelu.

Grafický rozcestník funguje podobně jako tzv. „self promo bannery“ – grafické paletky, pomocí nichž lze návštěvníka postrčit k námi preferované cestě webem. Na rozdíl od nich však jednotnou formou sdružuje odkazy na větší množství podobných typů stránek, například na produkty, služby, nejhledanější kategorie e-shopu apod.

Grafické rozcestníky patří k základním technikám informační architektury. Přesto je překvapivě málo grafiků používá. Přitom použitím grafického rozcestníku získáme stejně jako u self promo bannerů hned několik výhod:

  • úvodní stránka lépe vede návštěvníky ke konverzi
  • úvodní stránka získá na grafické atraktivitě
  • opticky se rozdělí velké bloky textu (ty jsou na úvodní stránce často potřeba kvůli optimalizaci pro vyhledávače)
  • sníží se bounce rate úvodní stránky (= méně lidí odejde hned po příchodu, aniž by něco klikli)
  • proti většímu množství self promo bannerů navíc stránka zůstává kompaktní

Míra výraznosti rozcestníku obvykle závisí na citu grafikavizuální prioritě, kterou chceme rozcestníku dát (v kontextu k dalšímu obsahu stránky). U projektů s většími ambicemi či rozpočtem se nápadnost grafického rozcestníku ladí už při tvorbě grafického návrhu s využitím oční kamery (tzv. eye tracking).

Ukázky grafických rozcestníků

Namátkou jsme vybrali tři ukázky z referencí Adapticu:

Grafický rozcestník Atec

Jednoduchý grafický rozcestník na produkty firmy Atec, která vyrábí ultralehká letadla.

Grafický rozcestník Accord

Jiné pojetí grafického rozcestníku na webu firmy Accord. Jednotlivé produkty jsou stručně popsány, což novému návštěvníkovi usnadňuje orientaci.

Grafický rozcestník IOB

Jednoduchý rozcestník na nejčastější produkty a služby na stránkách firmy IOB. Stejně jako v předchozím případě jsou upoutávky doplněny o odkaz „Více informací“, kerý zvyšuje míru prokliku (vyzývá k akci).

Měření účinnosti rozcestníku

Obvykle stačí měřit návštěvnost webu pomocí Google Analytics. Pokud se občas podíváte na úvodní stránku se zapnutou funkcí Site Overlay (v záložce Content), snadno zjistíte, na co lidé nejvíce klikali a kolik z nich dosáhlo konverze. Z toho lze například usuzovat, zda je rozcestník dostatečně výrazný a zda obsahuje odkazy na stránky, které návštěvníky opravdu zajímají.


Vaše názory


Články [blog]

6. 8. 2014  |  Články [blog]

Mobilní reklama – jak ji využít?

Pokud máte web přizpůsobený pro mobilní zařízení, začněte se zajímat i o mobilní reklamu. V České republice dnes 15 % populace přistupuje na internet přes chytrá zařízení, po Vánocích 2014 očekáváme nárůst až na 25 %.

celý článek

Adaptic na Twitteru

Newsletter

více informací

Internetový slovníček

Vybrali jsme pro vás:

Ve slovníčku máme již 190 pojmů.

Facebook: sledujte nás