Analýza použitelnosti

Návštěvníci často nedokončí objednávku ve vašem internetovém obchodě. Neobvykle velké množství lidí váš web opouští po shlédnutí první stránky. Možná celý váš web působí trochu nepřehledně. Nebo máte podezřele malý konverzní poměr – ačkoliv máte hodně návštěvníků, jen málo z nich se stane zákazníky.

To vše jsou klasické příznaky problémů s použitelností webu. Máte-li podobné starosti, neváhejte s objednávkou testování použitelnosti, může vám ušetřit mnoho peněz. A to nejen při zvyšování obchodní efektivity již hotového webu, testování použitelnosti se vyplatí i prezentacím teprve budovaným. Problémům je vždy výhodnější předcházet.

Průměrná datová velikost stránky v listopadu 2011 činila 784 kB, což proti únoru 2010 představuje zvýšení velikosti o 25 %. Zvyšujeme uživatelskou přívětivost na úkor rychlosti načítání.
Statistiky společnosti Pingdom, listopad 2011

Heuristické testování použitelnosti

Protože webová použitelnost je v podstatě soubor jakýchsi obecně platných pravidel, pro nalezení největších prohřešků často stačí posouzení webu zkušeným odborníkem. V tomto případě má tedy testování použitelnosti podobu analýzy, jež spočívá v porovnání aktuálního stavu webu s celým seznamem těchto pravidel. Výhodou oproti uživatelskému testování použitelnosti, jež popisujeme dále, je výrazně nižší cena a náročnost (na čas i na organizaci).

Výstupem heuristického testování použitelnosti je detailní zpráva, která přesně popisuje všechny nalezené nedostatky a také radí, jak problémy s použitelností nejsnáze odstranit. Tímto způsobem lze zjistit i 70–80 % nejčastěji se vyskytujících prohřešků.

Uživatelské testování použitelnosti

Analýza použitelnosti (ilustrace)

Tam, kde heuristická metoda nestačí, přichází na řadu testování použitelnosti na uživatelích (tzv. user testing). Hodí se k následnému odstranění drobnějších problémů, kterých stále může být velké množství a přitom jsou obtížně odhalitelné. Zejména lidé, kteří se na vývoji webu přímo podíleli a dobře ho znají, si tyto přestupky obvykle neuvědomují.

Uživatelské testování použitelnosti je však zjistí velice jednoduše. Nejprve společně stanovíme úkoly (tasks), které je třeba otestovat, např. na webu najít a objednat daný produkt. Tyto úkoly pak postupně předložíme určitému počtu průměrných uživatelů (obvykle 3–12). Přitom je pečlivě sledujeme a celý postup včetně všech zaváhání zaznamenáváme. Zkušený konzultant navíc ví, kdy do testování nemá zasahovat a kdy je naopak vhodné se uživatele zeptat na jeho pohnutky.

Podobným způsobem lze testovat téměř vše – grafický návrh, XHTML šablony, hotové webové aplikace, microsite, intranetyextranety… Záleží jen na konkrétním zaměření webu, jeho cílech a vašich požadavcích. I v tomto případě nakonec získáte na výstupu podrobnou zprávu. Uživatelské testování navíc doporučujeme opakovat v několika kolech, mezi nimiž budou nalezené chyby odstraněny. Testování použitelnosti totiž funguje jako prosívání písku, lepší je prosívat po částech a důkladněji.

Nefunkční metody testování použitelnosti

Často bývá testování použitelnosti nahrazováno různými anketami či dotazníky pro získání zpětné vazby od návštěvníků. Nepopíráme, že se těmito metodami lze dostat k zajímavým informacím (zejména o složení a charakteristikách cílové skupiny), použitelnost však příliš zvýšit nedokáží.

Podobně se k testování použitelnosti nehodí ani focus group, jeho místo je v prvotní fázi při návrhu webu, zejména jeho obsahu. Focus group je zkrátka nástrojem z oblasti teorie, proti tomu testování použitelnosti vychází přímo z praxe.

Zaujalo vás testování použitelnosti?

Nechte si zpracovat přesnou cenovou nabídku co nejdříve:

Chci nezávaznou kalkulaci


Informační architektura Zlepšete uživatelský prožitek a promyslete navigační cesty...

Newsletter

více informací

Řekli o nás

Anna Dufková, Whirlpool Czech Republic

Spolupráci na projektu flash hry se společností Adaptic si velmi chválím. Kreativní přístup k projektu a kvalitní provedení hry je velmi důležité. Největší odměnou pro nás všechny jsou spokojení ...

celé prohlášení