Analýza informační architektury

Analýza informační architektury funguje stejně, jako když si malíř skicuje obraz. Pomáhá upřesnit koncepci webu, vytipovat klíčové informace a určit jejich umístění. Grafici z ní vychází při tvorbě grafického návrhu. Je-li tato fáze vynechána, grafika se kvůli opakovaným korekturám prodraží, web bývá nepřehledný. Návštěvníci se na něm neorientují a web obchodně nefunguje.

Naopak kvalitní informační architektura zajišťuje webu tyto podstatné výhody:

Proto má analýza informační architektury vynikající návratnost investic.

Statistiky použitelnosti 2004 vs. 2009: špatná informační architektura stále způsobuje většinu uživatelských selhání. Brání jim, aby našli, co potřebují.
Jakob Nielsen's Alertbox, květen 2009

Rozsah analýzy informační architektury

Analýza pokrývá tři hlavní oblasti:

  • Analýza informační architektury (ilustrace) Identifikace obsahu webu

    Analýza informační architektury umožňuje rozpoznat informace, obrázky a další obsah, bez kterých web nebude plnit své cíle. Zároveň vyloučí nepotřebný obsah, který by návštěvníky pouze rozptyloval. V praxi je tento krok mnohem užitečnější (ale i složitější), než to vypadá.

  • Struktura webu

    Podle vzájemných vztahů jsou informace rozděleny na jednotlivé stránky. Ty jsou vhodně pojmenovány (tzv. labeling) a seřazeny do hierarchické struktury. Ohled je třeba brát i na zvyky uživatelů, tzv. návrhové vzory (určité informace se tradičně vkládají na určitá místa) a pravidla zmíněné optimalizace pro vyhledávače.

  • Struktura jednotlivých stránek

    Určíme navigační cesty pro jednotlivé typy návštěvníků a podle nich vybereme vhodné typy hlavní a pomocné navigace. Přidáme nejrůznější grafické paletky a self-promo boxy, které umožní návštěvníky směrovat na nejdůležitější stránky. Analýza informační architektury zajistí, že všechny prvky budou správně umístěny, budou pro návštěvníka snadno pochopitelné a budou ho vybízet k požadované akci.

Výstupy analýzy

Výstupem analýzy informační architektury jsou konkrétní doporučení doplněná přehlednými obrázky (schématy). Mezi ně patří především struktura webu (připomínající mapu stránek) a tzv. wireframy (schématy jednotlivých typů stránek). Ke Axure RP generování využíváme specializovaný software Axure RP.

Analýzu informační architektury většinou poskytujeme jako součást tvorby celého webu, často je však objednávána i samostatně. Wireframy pak slouží jako zadání pro externího grafika. Někdy ještě navazuje tvorba prototypu webu.

Co stojí analýza informační architektury

Přesná cena analýzy závisí na mnoha faktorech, zejména na složitosti konkrétních stránek. Uvedené ceny jsou proto orientační.

PoložkaCenaPoznámka
Analýza pro jednoduchý web od 4 000 Kč 2 typy stránek, malý počet prvků na stránce
Analýza pro střední web od 7 000 Kč Např. běžný e-shop, obvyklý firemní web
Analýza pro složitý web od 10 000 Kč Např. menší portál, rozsáhlý firemní web

Poznámka: ceny jsou kalkulovány bez DPH.

Potřebujete analýzu informační architektury?

Nechte si zpracovat přesnou cenovou nabídku co nejdříve:

Chci nezávaznou kalkulaci


Newsletter

více informací

Řekli o nás

Matěj Dvorský, Seznam.cz, a.s.

Společnost Adaptic jsme vybrali na základě výběrového řízení pro tvorbu webové aplikace „Zboží dárky“ a firma dokázala, že to byl správný výběr. Název Adaptic si společnost zvolila správně, neboť ...

celé prohlášení

Internetový slovníček

Vybrali jsme pro vás:

Ve slovníčku máme již 188 pojmů.